Profesjonsetiske dilemmaer

Utdanningsforbundet Oslo har siden høsten 2014 jevnlig publisert profesjonsetiske dilemmaer gjennom publikasjonen UKEINFO. Her finner du alle dilemmaene samlet, sortert på barnehage, skole og FAS. Siden vil løpende bli oppdatert.

  • Det er formiddag i barnehagen. Du er ute med barnegruppa.
    Brittany (3) sykler på trehjulssykkel. Sykkelen har et ekstra sete bak som hun bruker som bagasjebrett til å legge leker på. «De skal til fabrikken», forklarer hun. Litt etter kommer Jon (3) sammen med moren sin. De kommer ofte litt sent i barnehagen. Du ønsker Jon velkommen og spør hva han har lyst til å gjøre. «Sykle» svarer Jon og går bort til Brittany. Han spør om å få sitte på, men Brittany sier nei. Jon blir lei seg. Moren til Jon ser litt oppgitt ut. Hun snur seg mot deg. «Kan ikke du hjelpe han så han får sitte på sykkelen? Han gledet seg sånn til å sykle i dag, skjønner du.»
    Hvordan løser du situasjonen? (Det er ingen andre ledige sykler.)

  • Du er pedagogisk leder i en barnehage, og har vært på tur i skogen med fire- og femårsgruppa.
    Treklatring var en populær aktivitet, og dere tok flere bilder av barna mens de gjorde dette. Disse har dere printet ut og hengt opp så foreldrene kan se når de henter. En av foreldrene reagerer på bildene. Han vil ikke at barnet hans skal klatre så høyt neste gang. Du blir overrumplet og klarer ikke å si noe der og da ut over å anerkjenne ønsket. Neste uke på tur har barnet lyst til å klatre opp i et tre igjen.
    Hva gjør du?

  • Tuva som er styrer i Hoppegropa barnehage, har i lengre tid vært usikker på motivasjonen til Petter som jobber som assistent i barnehagen.
    Han har hatt mange egenmeldingsdager, og Tuva har informert Petter om at dagene er brukt opp, og at han nå må ha sykemelding hvis han blir syk.
    Et par dager senere melder Petter fra at han blir hjemme med sykt barn. Petters barn har plass i en barnehage i samme bydel. Tuva kjenner styreren, Endre, i denne barnehagen gjennom sitt styrernettverk, og hun bestemmer seg for å ringe han.
    Tuva forklarer situasjonen og spør Endre om han kan undersøke om Petter var hjemme den dagen Petter hadde oppgitt at han var hjemme pga. sykt barn.
    Hva bør Endre gjøre? Hvilke hensyn må han vurdere før han gir Tuva et svar?

  • Elisabeth (4) og Jørgen (4) leker sammen i kjøkkenkroken.
    De har holdt på i tjue minutter, og Lene (pedagogisk leder) observerer leken som god. Trine (5) betrakter leken med interesse utenifra. Trine har den siste tiden trukket seg vekk fra de andre barna, og vært mest i samspill med de voksne. Etter litt gjør Trine et forsøk på å bli med i leken, men Elisabeth og Jørgen sier «nei, vi vil leke i fred».
    Hva bør Lene gjøre?

  • Du arbeider som pedagogisk leder i Melkeveien barnehage på en 3-5 årsavdeling.
    Sammen med deg arbeider en kvinnelig og en mannlig assistent.
    Kim (4) er glad i å pynte seg med kjoler, spesielt en av prinsessekjolene fra utkledningskurven. Faren til Kim har uttrykt bekymring for at dere lar Kim gå i kjole. Han er redd for at de andre barna vil erte Kim, og at guttene ikke vil leke med ham. Faren til Kim ber dere derfor om å legge bort prinsessekjolen, og heller oppfordre Kim til å kle seg ut som sjørøver.
    Hvordan ville du håndtert en slik situasjon?

  • På en foreldresamtale med foreldrene til Marit tar foreldrene opp at de syntes det er vanskelig at Marit er så mye sammen med Ariana i barnehagen.
    De begrunner i at leken dem imellom er så voldsom og ber om at personalet i barnehagen kan prøve å få Marit til å leke med noen av de andre jentene på avdelingen som holder på med litt roligere aktiviteter.
    Som pedagogisk leder på avdelingen ser du at Marit utrykker glede over å få være sammen med Ariana og setter stor pris på lek med høyt intensitetsnivå. Hun velger så å si aldri aktiviteter eller lek som innebærer at hun må sitte stille.
    Hva tenker du om dette? Hvilket ansvar har du for å følge opp foreldrenes ønsker?

  • Du er pedagogisk leder på en avdeling hvor det er et barn med særlige behov. Barnet trenger tett oppfølging og har tidligere stukket av på tur.
    Det er ikke ekstra ressurs for oppfølging av dette barnet. Du vurderer at det er uforsvarlig å gå på tur med hele barnegruppa.
    Til refleksjon: Hva gjør du? Hvilke alternativer har du?

  • Du er pedagogisk leder i en barnehage og et foreldrepar tar stadig opp at barnet deres må ha godt med ulltøy under ytterklærne når avdelingen er ute.
    Du og de andre ansatte har sett at dette barnet ofte blir veldig varm i uteleken og ytrer stadig et ønske om å kle av seg noe av klærne. Du har flere ganger tatt det opp med foreldrene som gang på gang avviser det og står fast ved at barnet skal ha på seg ulltøyet fordi de har erfaring med at barnet blir forkjølet.
    Du blir usikker på hvilke behov du skal ta hensyn til. Barnet eller foreldrenes?

  • Du er nyansatt som pedagogisk leder i en barnehage og styreren sier til deg at barnehagen skal gå til innkjøp av et verktøy som skal kartlegge barns tallforståelse.
    Han begrunner det i at neste års satsningsområde skal være matematikk. Du sier ingen ting i samtalen men tenker at dette verktøyet virker veldig dyrt og tidkrevende. Det vil gå utover den tiden du skal bruke med barna på avdeling. Når du kommer hjem «googler» du verktøyet for å finne ut hva det innebærer og ser at det er samboeren til styreren som eier firmaet som er med på å utvikle det.
    Til refleksjon: Hva slags ansvar har du som profesjonsutøver i denne situasjonen?

  • Dere har som regel i barnehagen at dersom barn skal invitere andre til bursdag må de invitere alle barn i en gruppe (inndelt etter kjønn og/eller alder).
    Du oppdager at foreldrene til Marianne bare har invitert tre av seks jenter i bursdagen hennes. Du vet samtidig at foreldrene til Marianne har lite penger, og har redusert oppholdsbetaling i barnehagen. Hva gjør du?

  • Skolen du er tillitsvalgt på har ansatt fire nye lærere.
    De har fått beskjed av rektor om å møte til to plankvelder i forbindelse med skolestart. Hensikten er å forberede de nye lærerne på hvordan tilværelsen som lærer er. Lærerne har takket ja til tilbudet.
    Hvordan stiller du deg som tillitsvalgt til dette?

  • Det har vært arbeidstidsforhandlinger på skolen din, og dere har blitt enige om å bruke tvistebestemmelsene.
    Når dere drøfter hva bunden tid skal brukes til vil rektor at alle lærerne skal møte 15 minutter før første time hver morgen, for å ha morgenmøter. Rektor sier at dette er til elevens beste, for da kan de få tak i læreren sin før undervisning hvis behov, og temaet kan gjøre nødvendige avklaringer og lignende.
    Du mistenker at dette skyldes et par lærere som kommer en del for sent, og du tror at klubben vil mislike rektors ønske.
    Hva gjør du? 

  • Hva vil du som lærer gjøre dersom rektor «krever» at ingen elever skal gis karakteren 1 eller "ikke vurdert"?

  • Det nærmer seg adventstid på barneskolen, og tradisjonen tro er det satt opp julegudstjeneste i kirken nest siste dag.
    En av lærerne på skolen stiller plutselig spørsmålet om dette er noe vi er forpliktet til? Dette starter en diskusjon på personalrommet.

    • Hva med de elevene som ikke er med og som har et alternativt opplegg, hvordan føler de det som er i et klart mindretall?
    • Og hva med de elevene som er med, men som vi vet tilhører en annen religion – er det greit at de er med og synger salmer?
    • Hvordan informerer vi foreldrene om innholdet i gudstjenesten?
    • Er det egentlig et reelt valg elevene har, eller blir de bare med for tradisjonens skyld, og er det greit?

    Diskusjonen og momentene flyr rundt i rommet, men ingen lander egentlig situasjonen.

    • Hvilke etiske utfordringer mener du lærerne og ledelsen på skolen står overfor her?
    • Hva mener du lærerne og ledelsen bør gjøre i denne situasjonen?

  • Einar er kontaktlærer på en videregående skole. En av elevene hans, Nora, har fått høyt fravær, og det er på tide å kontakte foresatte om fraværet.
    I samtaler med Nora kommer det frem at hun har store problemer hjemme knyttet til ekstrem kontroll og at familien tror at hun er på skolen hver dag. Hun ber lærer om å ikke kontakte hjemmet, for da vil forholdene bli mye verre for henne. Einar har grunn til å tro på historien hennes, han vet at hun har vært mye hos rådgiver og helsesøster. Hun lover også å «skjerpe seg», men det har han ikke så stor tro på at hun kan få til. Nora blir atten år om fire måneder.
    Hva gjør Einar?

  • Klassen din har lyst til å dra på utenlandstur, og du vet at de vil ha stort faglig utbytte av turen.
    Problemet er at det er blitt så komplisert å organisere disse turene. Skolen skal være gratis, du har ikke lov til å be elevene betale. Skal turen bli noe av, må det organiseres div. dugnader for å samle inn penger. Du vet at hvis du ber elevene om å betale, vil de fleste gjøre det uten å mukke. Gratisprinsippet skal sikre at alle får være med. En elev skal ikke måtte bli hjemme pga. dårlig økonomi, men du tror ikke det er noen i din klasse som har så dårlig økonomi at de vil måtte bli hjemme av den grunn. Rektor overlater alt ansvaret til deg, så det er du som må avgjøre dette. Skal du satse på at det går bra og be om betaling? Skal du sette i gang med dugnader o.l.? Skal du droppe turen fordi det blir for mye arbeid? Diskuter denne problemstillingen med kollegaer!
    Hvilke etiske dilemmaer støter man på her?

  • Personalmøtet har drøftet og besluttet at inspiserende lærer skal ha begge hender fri, altså ingen kaffekopp med ut i skolegården, men alle var ikke helt enige i dette.
    Du er ute på din faste inspeksjon, og ser den samme læreren som alltid tar med seg kaffekoppen ut. Han er dessuten alltid litt sen ut. Det er bare dere to som er satt opp til denne inspeksjonen.
    Hva gjør du?

  • Du kommer bortover gangen på skolen der du arbeider, og ser at 15-20 elever venter utenfor et låst klasserom.
    Dette er ikke første gang, og det er alltid samme lærer som er litt sent ute.
    Hva gjør du?

  • Personalet på din skole møtes  jevnlig på fredager etter skoletid over en øl på en pub i nærheten av skolen.
    Flere i skolens foreldregruppe går til samme pub, og det blir både lystig og hyggelig utover kvelden.  Skolens rektor nedlegger forbud, og sier at lærere som jobber på skolen, må finne et annet møtested. Men da er det ikke så mange som kommer til å delta, og det går ut over det sosiale fellesskapet på skolen. Flere lærere fortsetter derfor å gå på fredagspub.
    Hva gjør du?

  • Du jobber på en kombinert skole med spesialklasse, og ser at en av elevene der blir mer og mer ensom.
    Det gikk bra med timer og friminutt helt fram til 7.trinn, men etter det ble eleven mer og mer isolert, alene i både friminuttene og på skolevei. På 9.trinn da klassen skulle ha klassefest, blir denne eleven – som den eneste –  ikke invitert.
    Hva gjør du?

  • Du jobber på en skole med en lav andel minoritetsspråklige elever.
    Det er tradisjon at skolen går i kirken ved alle kristne høytider, og da kan de som ikke vil gå i kirken, vente i menighetshuset som ligger i tilslutning til kirken. Der får de nøytral undervisning om den aktuelle høytiden av en medfølgende lærer.
    En mor krever at en gutt i din klasse får et annet tilbud. Men skolens ledelse mener tilbudet i menighetshuset er godt nok. Rektor ber deg overbevise gutten om at tilbudet er nøytralt og at det er obligatorisk, men du vet at mor vil reagere sterkt når hun får høre om det.
    Hva gjør du?

  • Du jobber på en videregående skole og har elever på 17-18 år.
    Du legger merke til at en av jentene endrer atferd og utseende: Hun er mer utagerende, mer utfordrende i sin oppførsel, og hun ser samtidig sliten ut. Rykter begynner å gå om at denne jenta er «på kjøret», men hun møter på skolen, gjør sitt skolearbeid og får gode resultater. I samtale med eleven får du ingen opplysninger som kan forklare endringene. Du er fortsatt bekymret.
    Hva gjør du?

  • Karaktersetting – Blir vi påvirket av eksamenstrekket?
    Ofte er man i tvil om en elevs standpunktkarakter, 3 eller 4, 1 eller 2, 5 eller 6? Hvis en elev kommer opp til eksamen i faget, vil han/hun få en vurdering til i faget. En elev som stryker i standpunkt, står i faget hvis han/hun får ståkarakter på eksamen.
    Påvirker det vurderingen av standpunktkarakteren at man vet hva elevene kommer opp i til eksamen? Hvilke verdier er i konflikt her?

  • Ole arbeider i videregående skole, og har nylig oppdaget at flere av hans kollegaer er venner med sine elever på Facebook.
    Ole opplever dette som litt ugreit og har tatt opp dette med sine av sine kollegaer som har veldig ulikt syn på dette.
    Til refleksjon: Hva tenker du? Privatsak eller ikke?

  • «Jeg orker ikke å arbeide med Lars i 6. klasse mer. Han respekterer ikke meg som lærer og oppfører seg dårlig overfor sine medelever. Elever med så store atferdsvansker skulle vært et helt annet sted.»
    Til refleksjon: Hva mener du er de viktigste momentene i den profesjonsetiske debatten?

  • Krenking og kollegialitet
    https://www.youtube.com/watch?v=BDITwxY3R7k

  •  Du har lovet elevene dine at de skal får igjen en prøve/innlevering dagen etter. 
    Du har satt deg på arbeidsplassen din for å ta fatt på bunken da det kommer en elev som vil snakke med deg. Du skjønner fort at dette vil ta tid, og at du ikke kommer til å få ferdig rettebunken til dagen etter hvis du bruker den tiden som egentlig er nødvendig på denne eleven.
    Hva er kjernen i dette dilemmaet? Dette vil kanskje ødelegge tidsskjemaet ditt for mer enn denne ene dagen. Hva vil være riktig å prioritere?

  • I skolens strategiske plan fastsettes målene for skolen.
    Mange av disse målene er resultatmål, og ofte oppleves målene urealistiske. Målene settes for at en ny elevgruppe skal få bedre resultater enn forrige elevgruppe. Elevene sammenlignes med andre elever, ikke med seg selv. Målene blir fokus for aktiviteten på arbeidsplassen, og vi ser at dette kan få konsekvenser for andre deler av samfunnsmandatet.
    Hvilke etiske dilemmaer opplever du/dere at dette skaper med tanke på den profesjonelle yrkesutøvelsen?

  • En ansatt på arbeidsplassen din har blitt anklaget for overgrep av en forelder.
    Vedkommende blir anmeldt til politiet som gjennomfører en undersøkelse og konkluderer med at ingen ting har skjedd. Lederen din mener likevel dette er problematisk. Den ansatte vil ha en mistanke hengende over seg som lederen mener er problematisk for arbeidsforholdet.
    Hvordan trer du som tillitsvalgt inn i situasjonen?

  • Anne er kontaktlærer på videregående. En av elevene hennes kaster opp på skolen, og Anne sender eleven hjem.
    Eleven kommer tilbake på skolen etter tre dager. Eleven ber om å få snakke med Anne. Eleven hadde ikke fått tid hos fastlegen og hadde heller ikke blitt tatt imot hos legevakten.
    Mens eleven var borte, hadde det vært fagdag på skolen, og eleven når 10% - grensen i faget.
    Anne vet at eleven faktisk har vært syk og velger å registrere fraværet som legemeldt fravær. Til rektor sier hun at hun har rotet bort selve legemeldingen.
    Det hun gjør, er i strid med regelverket. Kan det likevel forsvares at Anne handler på denne måten? Hvilke andre alternativer har hun?

  • Torunn er kontaktlærer i Vg1. En av elevene, Ragnar, kontakter henne for å snakke om fagvalg.
    Torunn vet at han sliter med realfagene, men han er svært flink i hennes fag, norsk og engelsk. Nå forteller Ragnar at faren hans krever at han skal velge realfag neste år fordi det er det eneste faren synes er «ordentlige fag». Ragnar er fortvilet og lurer på om Torunn kan snakke med faren hans. Torunn husker fra foreldresamtalen om høsten at det var vanskelig å få gehør hos denne faren, og hun har lite tro på at en slik samtale om Ragnars fagvalg vil føre frem. Hun er også usikker på hvor mye hun som lærer skal involvere seg i uoverensstemmelser hjemme hos en av elevene. Samtidig vil hun gjerne hjelpe Ragnar.
    Hva skal Torunn gjøre?

  • Du jobber som PP-rådgiver, og blir kontaktet av et forsikringsselskap som ønsker opplysninger om et barn du har utredet.
    Opplysningene de ber om dreier seg om helse, eventuelle vansker eller funksjonsnedsettelser. Dette er i forbindelse med at foreldrene har søkt om å få tegne forsikring for barnet sitt.

    Du får opplyst at foreldrene har gitt sitt samtykke til at disse opplysningene utleveres, og at du dermed kan anse deg løst fra din taushetsplikt. Det opplyses videre at forsikringsselskapet krever disse opplysningene, og at familien ellers risikerer å få avslått søknaden om forsikring eller får en forsikring på dårligere vilkår.
    Hva gjør du?

  • Elsa jobber som logoped i 50 prosent stilling på en barneskole.

    For ikke lenge siden begynte en ny elev i 3. klasse ved skolen, Kristoffer.  Han stammer og har hatt logopedhjelp ved skolen han kom fra. I rapporten fra logopeden ved den forrige skolen står det helt klart at han trenger fortsatt hjelp til stammingen sin.

    Elsa ser behovet og som ønsker å prioritere Kristoffer. Dessverre er hun på kollisjonskurs med rektor, som mener at logopedressursen ved skolen bare skal brukes til utredning av lese- og skrivevansker og ikke til direkte behandling av stamming.

    • Hvordan håndterer du som fagperson dette?
    • Hvem bør Elsa være lojal mot; rektor eller barnet som stammer? Hva innebærer ordet lojalitet i en slik sammenheng?
    • Hvordan kan Elsa gå fram for å sikre Kristoffer hjelpen han trenger?
    • Hvem kan Elsa eventuelt henvende seg til/alliere seg med for å få hjelp?
    • Hva kan Elsa risikere hvis hun insisterer på å jobbe med Kristoffer? 

    Tips: Norsk Logopedlag har også egne yrkesetiske retningslinjer

En kollega på høyskolen, Rita Almevold, har i lengre tid arbeidet med å få opprykk til 1. lektor.

Rita har lang er faring som underviser, og blir vel ansett blant både studenter og kolleger. Hun er ikke redd for å prøve ut nye undervisningsmetoder, og legger mye arbeid i dette. Men Rita mangler noen vitenskapelige publikasjoner for å få opprykk, og sliter med å finne tid til skriving. Undervisningen tar mye av tiden hennes. Derfor er det mange som er glade for at Rita endelig har levert opprykkssøknad.
Hun har publisert en artikkel om språkarbeid i barnehagen som har fått stor oppmerksomhet, også i media. I artikkelen viser hun til resultater fra egen forskning som kan få betydning for praksis.
Du oppdager imidlertid at Rita har vært unøyaktig med kildebruk i artikkelen, deler av teksten er svært tett opp til en artikkel med en annen forfatter fra et australsk tidsskrift. Du lurer også på om den empirien Rita bygger på i artikkelen sin, kan være til å stole på. Er det mulig at Rita kan ha fabrikkert data? Det virker usannsynlig at hun har hatt tid til å samle inn så mye empiri på egenhånd, slik hun hevder å ha gjort i artikkelen.
Hvilket ansvar har du for å ta opp dette, og hvem skal du eventuelt ta det opp med?