MBU på skolen

Hensikten med teksten er å forklare hva et medbestemmelsesutvalg (MBU) er, og hvordan MBU praktiseres i Osloskolen.

Sammensetning av MBU på skolen

Medbestemmelsesutvalget på skolen skal normalt ha seks medlemmer; inntil tre representanter fra skolens ledelse, to representanter fra det pedagogiske personalet og én fra andre ansatte.

Lærerrepresentantene i MBU utpekes av de organisasjonene som til sammen representerer mer enn 60 % av lærerne, men bare organisasjoner som har mer enn 20 % av de lærerne som arbeider mer enn 15 klokketimer pr. uke på skolen, har krav på en representant i MBU. Dersom de aktuelle organisasjonene ikke klarer å komme til enighet om hvem som skal representere lærerne i MBU, har medbestemmelsesavtalen regler for hvordan dette skal løses: Avtale om medinnflytelse § 3.1.2.

Hovedavtalen sier at utvalget oppnevnes for to år om gangen. Det er likevel ofte slik at man på skolene får skifte av tillitsvalgte midt i en slik toårsperiode, og den/de nyvalgte tillitsvalgte vil da gå inn i MBU.

Protokoll vedr. Hovedavtale/medbestemmelsesavtale mv. (Dok. 24) for undervisningspersonalet i grunnskolen og den videregående skole fra 1.5.2004.

 

Partssammensatt utvalg/medbestemmelsesutvalg skole:

Merknad: Til vanlig har partssammensatt utvalg ved skole 6 medlemmer, hvorav inntil 3 representanter fra Oslo kommune 2 fra undervisningspersonalet og 1 fra andre ansatte. For øvrig vises til § 3.1.2, 7. og 8. ledd i Avtale om medinnflytelse og medbestemmelse i Oslo kommune.

 

Utvalgets medlemmer oppnevnes for en periode på 2 år.

Formålet med MBU

Formålet med et formelt samarbeid mellom rektor og tillitsvalgte på skolen er å skape best mulig samarbeidsforhold og dermed forhåpentligvis best mulig arbeidsforhold for alle på skolen; ledelse, ansatte og elever.

MBU skal være et forum for både idéskapning, informasjon, drøfting og beslutningstagning (Avtale om medinnflytelse § 4).

Saker som skal drøftes i MBU

De fleste saker som angår skolens virksomhet, skal drøftes i MBU; budsjett og regnskap (minst tre ganger i året), skolens planer (også personalplaner), retningslinjer for intern informasjon, arbeidsbeskrivelser, instrukser, bruk av utstyr og programvare, oversikt over stillinger, interne organisasjonsendringer m.m. Avtale om medinnflytelse § 4 gir en god oversikt over saker som rektor skal ta opp i MBU med de tillitsvalgte.

Det er verd å merke seg også at ”andre saker som en av partene mener har betydning for de ansatte i deres arbeidssituasjon skal tas opp til drøfting i utvalget dersom en av partene krever det” (§ 4.2 n.) Dette betyr at tillitsvalgte også kan fremme saker i MBU.

I de fleste saker er medbestemmelsesutvalget rådgivende organ. Det vil si at rektor har styringsrett dersom man ikke oppnår enighet.

I noen saker fattes bindende vedtak i MBU. Dette gjelder følgende saker (§ 4.3):

”a. gjennomføring av vedtak om interne organisasjonsendringer av varig karakter i egen virksomhet og som i tillegg medfører omdisponering av personale eller andre vesentlige endringer på de ansattes arbeidssituasjon.

b. vurdering av ledige stillinger i forbindelse med interne organisasjonsendringer med hensyn til om de skal omgjøres eller om kompetansekravene skal endres.

      […]

d. retningslinjer for forslagsvirksomheten og premiering innenfor budsjettrammen.

e. velferdstiltak og fordeling av velferdsmidler.

f. handlingsplan for likestillingsarbeidet i virksomheten.

      […]

h. retningslinjer for opplæringsutvalget samt opplærings- og utviklingsplaner, jf. Opplærings- og utviklingsavtalen § 15 og § 6, 2. ledd.

Lønnsspørsmål skal ikke behandles i utvalget. […]”

For fremgangsmåten dersom det er stemmelikhet i de saker der MBU skal fatte endelige vedtak, sier medbestemmelsesavtalen at saken skal utsettes og tas opp igjen innen én uke. Dersom det ved denne nye behandlingen fremdeles er stemmelikhet, avgjør rektor (Avtale om medinnflytelse § 4.3, siste ledd).

Noen saker vil høre naturlig inn under både AMU (arbeidsmiljøutvalget) og MBU. Dette vil kunne være spørsmål knyttet til ombygging/rehabilitering på skolen, interne kontrollrutiner m.m. Slike saker skal etter hovedavtalen behandles først i AMU, så i MBU (§ 3.1.5). Mer informasjon om saker som skal behandles i AMU, se Arbeidsmiljølovens 7-2.

Tillitsvalgtes rett til informasjon

Både hovedavtalen og medbestemmelsesavtalen legger stor vekt på rektors plikt til å holde tillitsvalgte informert om alle sider ved skolens virksomhet, og til å sørge for at tillitsvalgte får alle relevante dokumenter. Det understrekes også at all informasjon skal komme så tidlig som mulig slik at de ansatte har reell mulighet til å ha innflytelse på de avgjørelser som tas. Se Avtale om medinnflytelse § 3.1.4 og Hovedavtalens § 14.

Hovedavtalen sier også at ”alle henvendelser fra hovedtillitsvalgte/tillitsvalgte skal besvares så snart som mulig, og uten ugrunnet opphold, dog ikke senere enn 14 dager” (§ 4 e).

Uenighet / tvil

Det forutsettes at alle medlemmer av skolens MBU anstrenger seg for at man kan finne frem til gode løsninger som alle parter på skolen kan finne seg til rette med. Allikevel må man anta at det vil være spørsmål der man ikke kommer til enighet, og der rektor vil bruke sin styringsrett. Dersom tillitsvalgte er i tvil om den avgjørelsen rektor fatter, er i tråd med regelverket, vil det være fornuftig å ta kontakt med fylkeslaget for hjelp.