Hensikten med denne oversikten er å gi en innføring i byrdefullressursen.
BYRDEFULLRESSURSEN
Hensikten med denne oversikten er å gi en innføring i byrdefullressursen.
Byrdefullressursen
Formålet med byrdefullressursen uttrykkes klart i protokoll mellom Oslo kommune og Utdanningsforbundet: ”å redusere arbeidsbelastningen for lærere med byrdefull arbeidssituasjon gjennom å redusere undervisningstimene”.
Tildelingen er altså en ressurstildeling, det gis tid. Dette nedslaget, som tidsressurs, skal altså vises som en egen post i lærerens fag- og timefordeling. Med lærere skal vi her også forstå ledere som har undervisning som en del av sin stilling.
Ressursen regnes ut på kommunalt nivå og fordeles i to potter; for alle grunnskoler samlet og for alle videregående skoler samlet. Ressursen fordeles til de enkelte skoler etter drøftinger mellom Utdanningsforbundet og Utdanningsetaten. Fordelingen mellom skolene regnes ut etter en formel, hvor skolenes tildeling etter de sosiodemografiske kriteriene spiller inn. Skolene mottar hver januar/februar et eget brev der dette fremgår.
Ressursen fordeles så på skolen etter drøftinger mellom tillitsvalgte og rektor. Det er opp til partene på den enkelte skole å definere hva som på deres skole er å regne som ekstra byrdefull arbeidssituasjon for lærerne.
Tidsressurs til byrdefull arbeidssituasjon (Skoleverket)
Utdanningsforbundet Oslo vil presisere følgende når det gjelder praktiseringen av bestemmelsen om tidsressurs til byrdefull arbeidssituasjon:
1. Alle skoler får tildelt ressurs til byrdefull undervisning. Som hovedregel skal hele denne ressursen fordeles som tidsressurs til lærere med byrdefull arbeidssituasjon. Det betyr at man ikke kan bruke ressursen til noe annet enn det. Fordelingen av byrdefullressursen på skolen drøftes med de tillitsvalgte i MBU. NB. Nytt fra tariffoppgjøret 2022: I dette oppgjøret kom det inn en endring i 3.7.2.4 i C-delen i dokument 25. «Fordeling av ressursen drøftes på den enkelte skole. Tidsressursen skal brukes til å lette lærerens arbeidssituasjon ved reduksjon av antall undervisningstimer eller ved partsenighet på den enkelte skole og øke lærertettheten og dermed tilpasse fordeling av undervisningsoppgaver.» Partsenighet innebærer enighet mellom rektor og tillitsvalgte. Ta kontakt med Utdanningsforbundet Oslo dersom du lurer på noe.
2. Formålet med byrdefullressursen er ”å redusere arbeidsbelastningen for lærere med byrdefull arbeidssituasjon gjennom å redusere undervisningstimene”. Kort sagt: Lærere som tildeles ressursen, skal ha færre undervisningstimer enn det som gjelder etter lesepliktavtalen. Tildelingen er altså en ressurstildeling, det gis tid til nedslag i undervisning. Med lærere må vi her også forstå ledere som har undervisning som en del av sin stilling.
3. Det er ikke riktig bruk av ressursen å dele klasser i mindre grupper.
4. Det er ikke anledning til å bruke tidsressursen til økt lærertetthet i undervisningen, (tolærersystem). NB: Se ny endring i punkt 1.
5. Det er ikke anledning til å bruke tidsressursen til å lønne assistenter
* de siste tre punktene er praktiseringer Utdanningsforbundet Oslo er gjort kjent med.
Avtalene mellom Oslo kommune og Utdanningsforbundet som teksten over baserer seg på:
Protokoll, kontaktlærer og byrdefull ressurs
PROTOKOLL
Den 14.08.2007 og 21.09.2007 ble det avholdt forhandlinger mellom Oslo kommune på den ene side og Utdanningsforbundet på den annen side vedrørende teknisk forenkling av avtale om kontaktlærere og avtale om tidsressurs til byrdefull undervisning.
Til stede i ett eller flere møter: Fra Oslo kommune:
Harald Nævdal, Knut Kvamsdahl, Jane Nysted, Inge Haraldstad og Herdis Garmann Eriksen
Fra Utdanningsforbundet:
Hans Erik Pettersen, Stein Frost, Guttorm Fevang og Bjørn Sævareid
Partene er enige om praktisering av godtgjøring til kontaktlærertjeneste og ressurs for byrdefull arbeidssituasjon slik de fremgår av vedlegg til denne protokollen. Endringer i tidligere avtaler fremkommer som overstrykninger i vedlegg til denne protokollen.
Partene er enige om ikke å forhandle om godtgjøringen for kontaktlærere i hovedtariffoppgjøret 2008.
Partene er enige om at til grunn for disse forhandlingene ligger et felles mål om at antallet elever pr kontaktlærer, ikke skal være for høy.
Dersom det før inngåelsen av denne avtalen er inngått avtale om kontaktlærertillegg som gir den enkelte kontaktlærer et høyere tillegg enn det som følger av den vedlagte avtalen, har disse kontaktlærerne rett til å beholde det høyere tillegget for skoleåret 2007-2008.
Partene er videre enige om at formålet med avtalen om byrdefull ressurs er å tilpasse arbeidet for å redusere arbeidsbelastningen for lærere med byrdefull arbeidssituasjon gjennom å redusere undervisningstimene.
Oslo 16.11.2007
AVTALE MELLOM OSLO KOMMUNE OG UTDANNINGSFORBUNDET OM BYRDEFULL RESSURS
1. Ressurs til lærere med byrdefull arbeidssituasjon fastsettes til 2 årsrammetimer pr. elev ved den enkelte grunnskole—og 2 årsrammetimer pr. elev ved den enkelte skole i videregående opplæring beregnet for hele Oslo kommune, grunnskolen og videregående skole hver for seg.
2. Fordeling av ressursen til den enkelte skole gjøres av Utdanningsetaten i Oslo kommune etter drøftinger med Utdanningsforbundet. Partene legger til grunn for drøftingene de sosiodemografiske tildelingsmodellene i Oslo kommune og formålet med ressursbestemmelsene.
3. Ved den enkelte skole/enhet fordeles tidsressursen til lærere med byrdefull arbeidssituasjon etter drøftinger med de tillitsvalgte.
4. Tidligere avtaler om byrdefull ressurs opphører fra iverksettelsestidspunktet, jf punkt 5.
5. Denne avtalen gjelder fra 01.01.2008 til 30.04.2010.