Gi lærerne støtte og redskaper i håndteringen av vold og utagerende elever.

Publisert: 11.04.2024

Følgende resolusjon ble enstemmig vedtatt på årsmøtet 9.4.

Utdanningsforbundet i Vestvågøy ser med bekymring på den økende tendensen der enkeltindividets retter trumfer kollektivets beste. Vi får eksempelvis stadig flere meldinger der lærere har en opplevelse av at utagerende elever blir beskyttet av lovverket på bekostning av et trygt klassemiljø. Vi ser at lærere i dagens skolesystem står overfor betydelige utfordringer når de forsøker å håndtere uønsket atferd blant elevene. For noen lærere så blir dette så belastende at de forlater yrket. Dette i en tid der lærermangelen øker og rekrutteringen til yrket svikter.

Det er alvorlig at lærere føler seg maktesløse og frykter for å gripe inn mot negativ og utagerende oppførsel blant elever. De frykter risikoen for å bli utsatt for vold, eller å få beskyldninger rettet mot seg. Rettsikkerheten til den enkelte lærer oppleves ikke som sterk nok, og dette skaper usikkerhet, maktesløshet og frykt hos lærere. Dette skaper igjen et arbeidsmiljø der lærere nøler med å ta nødvendige grep for å opprettholde et trygt læringsmiljø for alle elever. Lærere forteller også om tilfeller der de opplever at elever og foresatte gjennom trusler og handling misbruker lovverket for å spre frykt og usikkerhet. Dette undergraver ikke bare autoriteten til lærerne, men også sikkerheten og trivselen til alle elever i klasserommet.

I tillegg observerer vi at skoleledere i noen tilfeller blir satt i en skvis mellom skoleeier, statsforvalter og ansatte. Det er utfordrende å håndtere lærernes rett til et trygt arbeidsmiljø regulert gjennom arbeidsmiljøloven, og elevenes rett til et trygt skolemiljø, regulert gjennom opplæringsloven. Vi opplever at det oppstår en interessekonflikt som gjør det vanskelig å håndtere utfordringene knyttet til vold og utagering i skolen. Vi ønsker derfor en felles koordinert innsats som gjennom tydelige tiltak skal gi trygghet for lærerne og elevene.

Samtidig er det viktig å anerkjenne at elevers utagerende atferd er et uttrykk for noe. Det er elevens måte å fortelle at noe er galt. Skal vi få bukt med utfordringene så holder det ikke å si at eleven oppfører seg dårlig, vi må også spørre oss hvorfor eleven oppfører seg slik og ta utfordringen derfra.

Derfor oppfordrer Utdanningsforbundet Vestvågøy til følgende tiltak:

1. Tydeligere retningslinjer med veiledning for håndheving av lovverket.
  2. Styrke skolene og støtteapparatet til skolene med yrkesgrupper som har kompetanse på atferdsvansker. Dette for å sikre lærerne har kompetanse, føler seg trygge og ivaretatt når de håndterer uønsket atferd blant elever.
  3. Økt samarbeid og koordinering mellom skoleeiere, skoleledelse og ansatte for å utvikle helhetlige tiltak mot skolevold og utagering.
  4. Tildeling av tilstrekkelige ressurser til skolene for å kunne iverksette forebyggende tiltak og støtteordninger for elever med utfordrende atferd.

Utdanningsforbundet Vestvågøy oppfordrer alle relevante aktører, inkludert skoleeiere, politikere og foreldre, til å støtte disse tiltakene for å sikre et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever i skolene på Vestvågøy og landet for øvrig.