Gi barnehagelærerne et rettferdig pensjonssystem

Publisert: 11.04.2024

Følgende resolusjon ble enstemmig vedtatt på årsmøtet 9.4.

Utdanningsforbundet Vestvågøy mener at forliket til nytt pensjonssystemet ikke tar godt nok hensyn til barnehagelærerne og deres arbeidsforhold. Vi krever derfor et rettferdig pensjonssystem som ivaretar barnehagelærerne og sikrer dem en verdig avskjed med arbeidslivet.

I det nye pensjonssystemet skal alle stå lenger i jobb. Sett ut fra forventet demografi og samfunnsutvikling så forstår vi at pensjonssystemet må endres, og at målet må være at arbeidstakerne står lenger i jobb. For barnehagelærerne er dette urealistisk. Situasjonen i dag er at for mange forlater yrket for tidlig, bare 0,6% av våre barnehagelærere står i jobb etter fylte 65 år. Allerede ved 62 år har 37% forlatt arbeidsstyrken, 2/3 av disse igjen er uføre eller går på arbeidsavklaringspenger.

Hvorfor er det slik? Svaret ligger i arbeidsmiljø og arbeidsbelastning. Barnehagelæreryrket er både fysisk og psykisk krevende. Styrerne og lærerne i barnehagen har rett og slett ikke arbeidshelse til å stå lenge i jobb. De høye sykefraværstallene i barnehagene underbygger dette. Høyt arbeidspress, mange løft og fysisk arbeid gjennom år kombinert med emosjonelle belastninger sliter ut de som jobber i barnehagene. Paradokset er at vi trenger alle de barnehagelærerne vi har, og vi trenger dem lenger i jobb, men det lar seg ikke gjøre uten at det blir gjort noe med arbeidsmiljøutfordringene i yrket. Vi trenger derfor gode seniorpolitiske tiltak, økt bemanning og fokus på fysisk og psykisk arbeidsmiljø i barnehagene.

Pensjonsforliket gjør at Utdanningsforbundet Vestvågøy frykter at mange barnehagelærere vil «belønnes» med uverdige avskjeder fra et langt yrkesliv når de nå tvinges til å stå enda lenger i jobb for ikke å bli tapere i det nye pensjonssystemet. Barnehagelærerne fortjener langt bedre enn det.

Statistikk viser at barnehagelærere har en livsløpsinntekt som er lavere enn de som går ut i yrkeslivet etter videregående skole. Vi kan derfor ikke godta et pensjonssystem som vil forverre dette. Rekrutteringsutfordringene til yrket er allerede store, pensjonsforliket vil kunne gjøre dem enda større.

Barnehagelærerne er en hjørnestein i velferdsstaten. Barnehagen er første trinn på utdannelsesstigen. Der starter pedagoger jobben med å skape nye arbeidstakere og borgere som skal drive landet vårt videre. De er verdig et bedre pensjonssystem enn det pensjonsforliket legger opp til å gi dem.

Utdanningsforbundet Vestvågøy oppfordrer fagforeninger og politikere både sentralt og lokalt, til å jobbe i sine organisasjoner og mot Stortinget for å sikre at barnehagelærerne får et helsefremmende arbeidsmiljø, en rettferdig pensjon og en verdig avslutning på yrkeslivet.