- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Møre og Romsdal
- Utdanningsforbundet Kristiansund
- Nyheter
- Innspill Bystyret, 12.6.25
Innspill Bystyret, 12.6.25

Innspill Bystyret, 12.6.25
Publisert: 18.08.2025
Vi ønsker å takke våre folkevalgte for den gode dialogen vi har. En god dialog og at godt partssamarbeid er nøkkelen til gode tjenester – selv om økonomien er trang. Takker spesielt alle de som tok møte med PPT og oss på svært kort varsel. Det betyr mye.
Pengene strekker ikke til hverken i den ene eller andre sektoren. Vi ber likevel om at dere har et ekstra øye på oppvekst og det utfordringsbildet vi og våre ledere forteller dere gjennom månedsrapportene.
I andre sektorer er det lettere å «måle» eller se lovbrudd; når eldre ikke får mat eller ikke det ikke er nok sykepleiere til å dele ut medisin. I oppvekst er det ikke like lett å avdekke underbudsjetteringer, og at barn og unge ikke får den danningen og utdanningen de har krav på etter Barnehageloven og Opplæringsloven.
Det som syns godt er sykefravær, utfordringen med å rekruttere og beholde lærere, ledere og ansatte i støttesystemene, det økende behovet for spesialundervisning og den økende “slitenheten” blant ansatte. Det som ikke vises så godt er konsekvensen underbudsjettering har over tid i utdanningsløpet mot voksenlivet.
KommuneStatRapportering (KOSTRA) viser at størstedelen av oppvekstsektoren i Kristiansund har lavere kostnader enn KOSTRA-gruppe 9 og nasjonalt gjennomsnitt. Våren 2024 gjennomførte Agenda Kaupang analyser av alle kommunale tjenester i Kristiansund. For oppvekstsektoren viser vi god kvalitet og økonomisk effektivitet.
UDF: er det å være kostnadseffektiv når det gjelder våre barn og unge positivt, og hva er kvalitet? Har vi råd til å fortsette å spare på dem som skal komme etter oss?
Levekårsutfordringer sliter på Kristiansund, det er kun ca. 25% med utdanning ut over videregående skole og det er stort press på PPT, BUP (barne – og ungdomspsykiatris poliklinikk), barnehabiliteringen og rus – og psykiatri.
Dette gjør noe med oppvekstsvilkårene og grunnlaget for å mestre livet. For Kristiansund som kommune vil konsekvensene potensielt bli færre nye arbeidstakere og mindre skatteinngang.
Hadde oppvekst brukt penger tilsvarende krav nedfelt i lov – og planverk, hadde merforbruket økt kraftig – samtidig hadde vi mest sannsynlig lyktes med tidlig innsats og jobbet godt forebyggende i alle ledd. Det vil koste å reparere senere.
Ekstra bevilgninger som skal følges opp:
- SV sammen med Ap og Sp ble enige om statsbudsjettet for 2025 og satte av 1,35 milliarder til flere ansatte i barnehager og SFO 1,35 milliarder til flere ansatte i barnehager og SFO
- 550 millioner kroner skal gå til å styrke bemanningen i skolefritidsordningen fra 1. august.
- 550 millioner skal gå til flere ansatte i barnehager fra 1. januar.
Dette kommer i tillegg til de første 250 mill. som ble det bevilget
Hvor er det blitt av kommunens andel og hvor mange flere årsverk har Kristiansund fått?
UDF: vi har hørt at pengene er utdelt, men kan ikke registrerer at de er brukt til flere årsverk.
- I april 2025 ble160 millioner kroner delt ut til kommunene i et øremerket tilskudd til å kjøpe inn utstyr for å gjøre skolen mer praktisk og variert Milliondryss til en mer praktisk skole: Se hvor mye din kommune får - regjeringen.no. Kristiansund sin andel ble 750 342 kroner.
UDF: Vi har fått hørt at pengene er utdelt, men blant våre spurte medlemmer er ikke en slik utdeling registrert.
Nedskjæring i oppvekstsektoren må stoppe!
- I en tid der innsøking til lærerutdanningene stuper må arbeidet med å rekruttere og beholde lærere intensiveres. Omkringliggende kommuner har intensivert arbeidet med å rekruttere og vi får stadig eksempler på at potensielt nye arbeidstakere opplever å få lønnstilbud og vilkår langt under hva kommuner rundt oss og i resten av landet tilbyr.
- Er vi konkurransedyktig fremover?
- Grunnbemanning i barnehage og pedagognorm oppfylles ikke ved fravær.
- Skolens krav til lærertetthet opprettholdes ikke ved fravær. Bortfall av undervisning ved fravær gjør det vanskelig å måle reell effekt av opplæringen.
- ITO (spesialundervisning) og SNO/GNO (særskilt/ grunnleggende norskopplæring) kan ikke måles når den ikke gjennomføres. Rettighetene til ITO og norskopplæring er like sterk i ny Opplæringslov som i den gamle.
- Nedskjæringen i PPT må stoppes, og PPT må rustes opp
Løsninger kan være:
- Ta på alvor behovet for ITO (spesialundervisning) og sørg for at økonomi og omstilling ikke går på bekostning av barn og unges rettigheter til et likeverdig opplæringstilbud.
- Konkurransedyktig lønn ved tilsetting.
- Rekrutteringsstipend på lik linje med sykepleiere i kommunen.
- Flere lærerstillinger i grunnskolen for økt lærertetthet
- Finn reservestyrken i kommunen og undersøk hva som skal til for å rekruttere dem tilbake.
- Øke andel barnehagelærere.
- Utforsk ulike lokale strategier for en bedre barnehagelærertetthet, f.eks. redusert åpningstid og styrket bemanning for å redusere slitasje på ansate.
- Øk bemanningen hos Kristiansund spesialpedagogiske tjenester.
- Øk bemanningen i PPT tilsvarende det reelle behovet.
PPT
I sist budsjettprosess var kommunedirektørens forslag å redusere PPT sitt budsjett, noe som førte til at de tre andre eierkommuner, Averøy, Aure og Smøla valgte å redusere tilsvarende. Vi lurer på hvordan samarbeidskommunen kunne velge å redusere før Kristiansund sitt budsjett var vedtatt i desember?
Ved budsjettmøtet i desember, vedtok imidlertid dere å opprettholde den ekstra bevilgningen. Situasjonen ble da at KSU opprettholdt sin ramme, mens de andre eierkommunene allerede hadde vedtatt å reduser på bakgrunn av kommunedirektørens forslag.
Dette betyr at PPT fikk sin totale ramme redusert og økonomiske situasjon forverret, og har ført til at de ikke har økonomisk handlingsrom til å erstatte alle de som slutter nå til sommeren. Den ene stillingen på grunnskoleteam blir ikke erstattet.
I tillegg er fondsmidlene oppbrukt, og PPT har derfor heller ingen backup-midler å benytte slik de har gjort tidligere år. Fondsmidlene har altså de siste årene skjult en større underbudsjettering, som nå kommer i tillegg til reduksjonen fra de andre eierkommunene. PPT opplever en økning i antall henvisninger de siste årene og har ventelister. Venteliste er et lovbrudd og er registrert som avvik i Compilo. Situasjonen er at de ikke vil klarer å innfri sitt mandat.
I Kristiansund erfarer vi at kommunen ikke har hatt noen tanker om å ruste opp PPT for å ivareta PPT sitt mandat og utvidede ansvar knyttet til Statped og ny Opplæringslov. Kristiansund har heller bedrevet systematisk nedbygging av tjenesten.
Grunnskoler
Negative trender på nesten alle enheter med merforbruk og innsparing på vikarer. Dette får konsekvenser for både sykefravær og for tjenestetilbudet. Det blir rovdrift på ansatte, og elever får ikke det opplæringstilbudet de har krav på. Ukvalifiserte settes inn i stedet for lærer for å redusere kostnader. Overtid blir i stor grad ikke betalt ut. En altfor lav budsjettramme er en umulig oppgave for rektor, uten at det får konsekvenser for tjenesten.
Konsekvensene av for lite penger leses i månedsrapportene (kort sammenstilling): Grunn til avvik:
Skolen har per i dag ikke økonomi til å drive forsvarlig eller utføre lovpålagte oppgaver, og er avhengig av fast innleid ekstrahjelp. Dette er utfordrende for økonomien.
Lovpålagte oppgaver med ressurskrevende brukere som krever 1 til 1.
Ekstra innleie lærer for å dekke pålegg fra statsforvalter angående lærernorm.
Lønn og tilhørende sosiale kostnader utgjør en stor andel av det foreløpige merforbruket.
Elever med store hjelpebehov som må følges 1:1 både i skole- og SFO-tid.
Tiltak for økonomisk balanse:
Enheten vil måtte være "kreativ": Sammenslåing av grupper med elever med spesialpedagogiske behov, redusert tilbud om grunnleggende norsk for språklige minoriteter, redusert tilgang på ressurs for tidlig innsats på 1.–4. trinn.
Ikke leie inn vikarer ved korttidsfravær.
Knyttet til sakkyndige vurderinger og spesialundervisning tilpasser vi og samordner i særdeles stor grad.
Streng vikarbruk og sterkt redusert innkjøp av skolemateriell
Andelen elever med store og omfattende hjelpebehov er høyt. Dette medfører igjen utfordringer med blant annet å kunne opprettholde lovpålagt lærernorm.
Skolens miljøteam er nedlagt, da ressursen her blir benyttet til ordinær- og spesialundervisning for å begrense vikarbruk og for å gjennomføre lovpålagte oppgaver
Tildelt ramme for 2025 er ikke realistisk gitt elevgruppa på skolen. Skolen har et stort antall ressurskrevende barn som har behov for, og rett til, personlig assistanse. Skolen har i dag fem faste ansatte i til sammen 4,74 årsverk til å håndtere denne elevgruppa, noe som dekker kun om lag 50 % av behovet.
Antall timer med grunnleggende norskopplæring vil bli redusert, Ressurs til å drive med lovpålagt intensiv opplæring av elever på 1.–4. trinn vil bli redusert, noe som igjen kan føre til økt antall enkeltvedtak knyttet til ITO.
Enheten erstatter ikke stillinger der ansatte er i reduserte permisjoner.
Barnehager og Opplæringstjenesten:
Vi er bekymret for om Kristiansund vil klare å rekruttere og beholde tilstrekkelige barnehagelærere fremover. Det er rekordlav innsøking og antallet søkere har stupt med 16 prosent, fra 2557 i fjor til 2153 år. Det skjer etter en lengre periode med fallende søkertall til utdanningen. Kari Nessa Nordtun uttaler at fallet i antall søkere som har barnehagelærer som førstevalg, må ses i lys av at mange opplever arbeidshverdagen som krevende Kraftig fall for barnehagelærerutdanningen
På vegne av Utdanningsforbundet Kristiansund
Hege Henden Nørbech
Leder