- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Møre og Romsdal
- Utdanningsforbundet Kristiansund
- Nyheter
- Derfor er helsesykepleieren nødvendig i videregående skole.
Innspill til bystyret, 28.08.2025

Innspill til bystyret, 28.08.2025
Tekst: Hege Henden Nørbech
Publisert: 27.08.2025
Legger ved vårt innspill i debatten rundt skolehelsetjenesten: Kristiansund kommune, Helsesykepleier | Ungdom trenger mer støtte – ikke mindre
66/25 - Månedsrapport juni 2025
PP-tjenesten
Vi er midt i et omstillingsarbeid der vi skal være der barna er. I den forbindelse må vi påpeke at ventelistene fortsetter å øke hos PPT, henvisingene øker og de starter høsten med ett årsverk mindre på grunnskoleteam.
Vi takker for de innspill og konkrete tiltak politikeren har kommet med så langt, men situasjonen månedsrapporten skisserer bør fortsette å bekymre våre folkevalgte i stor grad slik at flere tiltak kommer på banen.
Rett før valget registrerer vi flere valgløfter som skal bidra til et bedre arbeidsmiljø for våre medlemmer, et bedre skolemiljø for barn og unge og bedre rammevilkår. Mener våre folkevalgte at de knappe ressursene oppvekstsektoren er tildelt skal være tilstrekkelig til å håndtere de utfordringen vi står i, og at vi kan klare å redusere frafallfrafall og at flere gjennomfører skolegang til nytte for Kristiansund?
Grunnskole
Skolene rapportere stort sett om merforbruk, og vi kan lese hvilke kreative tiltak de gjør for å prøve å komme i balanse. En øvelse oppvekstsektoren ikke skulle være nødt til å utføre. Vi utdanner Kristiansund kommune sine fremtidige arbeidstakere, der vi vet at det vil bli en skrikende mangel på folk. Dette bekymrer Utdanningsforbundet er bekymret for at de knappe ressursene går ut over våre medlemmers mulighet for å innfri sitt oppdrag ovenfor barn og unge.
Økonomisk avvik skyldes hovedsakelig merforbruk til lønn og elever med behov for økte ressurser.
Når skoler går i balanse kan man stille spørsmål ved om hva de må være “kreative” på og hvor langt “kreativiteten” strekker seg for å komme i balanse.
Tiltakene rektorene har kommet med beskriver et tjenestetilbud som lider under alt for knappe ressurser, der ikke alle elever mottar et likeverdig godt opplæringstilbud. Dette er skremmende lesing og noe kommunen ikke bør være kjent/ tjent med.
Selv om det vi leser i rapportene ikke gjenspeiles i rapporterte avvik og i media, betyr ikke at det ikke er ille.
Allanengen – forventer balanse
Usikkerhet knyttet til gruppe barn med store hjelpebehov.
Tiltak for å lukke økonomiske avvik For å holde budsjettet gjennomføres følgende tiltak: • Skolen har kuttet / ikke videreført bemanningen av en miljøveilederstilling fra og med 01.07.2025.
- Holder innleie av vikarer ved fravær til et minimum.
- Holde innkjøp til et minimum.
Bjerkelund - forventer merforbruk
Tiltak for å lukke økonomiske avvik
- Der det lar seg gjøre leier vi ikke inn vikarer ved korttidsfravær.
- Begrenser innkjøp til det aller mest nødvendige for å kunne drifte skolen.
- Vi har ikke noe handlingsrom for å kunne lukke økonomiske avvik da vi allerede er så vidt innenfor lærernormen.
Lovpålagte oppgaver må utføres for elevene sitt beste.
Budsjettet vanskeliggjør det å kunne ha lovpålagt intensiv opplæring for 1.–4.trinn da vi ligger så vidt innenfor lærernormen. Det å skulle frigjøre ressurser for å sette inn ekstra tiltak har vi ikke mulighet til slik det ser ut i dag
Dale - forventer balanse
Tiltak for å lukke økonomiske avvik: Enheten arbeider med endringer i personal opp imot trinn fra høsten 2025 for å kunne redusere behovet for bruk av vikarer ved sykefravær. Dette har lenge vært en stor utgiftspost ved enheten
Folkeparken – rapporterer forventet merforbruk
Et svært høyt antall elever med blant annet omfattende sakkyndige tilrådinger og store og omfattende hjelpebehov innenfor helserelaterte forhold utfordrer bemanningen og fordelingen av ressurser i skolen til enhver tid.
Merforbruket er særlig knyttet til lønn det ikke er budsjettert for å dekke opp bemanning rundt elever/elevgrupper nevnt lenger opp.
Merforbruk knyttes videre også til noe sykefravær med tilhørende vikarbruk og overtidsgodtgjøring.
Tiltak for å lukke økonomiske avvik
- Se ovenfor for blant annet organisering/klassedeling med mer.
- Knyttet til sakkyndige vurderinger og spesialundervisning tilpasser vi og samordner i særdeles stor grad.
- Vi har gjennom blant annet rekrutteringsprosess forsøkt å rigge oss bemanningsmessig med tanke på undervisningen til elevene. Etter hvert vil dette sammen med avklaring av blant annet arbeidsevne til ansatte vi har oppfølging på, stabilisere den økonomiske driften. Samtidig ser vi at ikke alle refusjoner er oppdatert, ei heller inntekter knyttet til spesielt brukerbetaling/SFO.
- Enheten praktiserer vikarbruk veldig strengt og innkjøp av skolemateriell er begrenset/tatt ned til et minimum for å drive undervisningen.
- Vi gjennomgår blant annet leie/leasingavtaler for digitale tavler og utstyr, kopimaskiner/skrivere og møbler med tanke på tilpassing til den nye skolen vi flytter inn i fra høsten 2025
- I dette skal også undervisningstilbudet til elevene være pedagogisk faglig forsvarlig og oppfylle rettighetene de har
Frei skole - forventet merforbruk
Tiltak for å lukke økonomiske avvik: Det er per i dag ingen mulighet for å redusere bemanningen ved enheten. Både lærernormen og voksentettheten på SFO-ordningen ligger akkurat på grensen til det som er innenfor regelverket. Vi har kuttet i administrasjon så langt som det er forsvarlig, samt at spesialundervisningen er effektivisert.
Tiltak:
- tilnærmet innkjøpsstopp, kun det aller nødvendigste blir anskaffet
- restriktiv vikarbruk
- skolens miljøteam er nedlagt, da ressursen her blir benyttet til ordinær- og spesialundervisning for å begrense vikarbruk og for å gjennomføre lovpålagte oppgaver • enheten følges tett opp av økonomiavdelingen
Konsekvens: Flere elever/familier mister et tilbud i forhold til tidlig innsats og forebygging. Jeg ser ingen umiddelbare løsninger for å komme i balanse ved årsslutt, gitt at skolens elever skal få det tilbudet de har krav på etter opplæringsloven.
Innlandet – forventet balanse
Tiltak for å lukke økonomiske avvik: Det arbeides kontinuerlig med tilpasninger i driften. Det vil ikke bli satt inn vikar for lærer i permisjon, og bruk av vikarer vil vurderes nøye.
Nordlandet barneskole – forventet merforbruk
Tiltak for å lukke økonomiske avvik:
- Skolen har kuttet bemanningen med en lærerstilling fra og med 06.01.2025.
- Elever med vedtak om grunnleggende norskopplæring vil bli organisert i store grupper fra og med skolestart 2025-2026.
- Holde innleie av vikarer ved fravær til et minimum.
- Holde innkjøp til et minimum.
- Redusere/avslutte læringsmiljø- og læringsfremmende tiltak iverksatt på trinn.
Tiltakene vil få konsekvenser for kvaliteten som enheten leverer. Budsjettjustering Enheten ser ikke at tilstrekkelig inndekning kan gjennomføres uten å bryte opplæringsloven.
Rensvik – forventet balanse
AUS – forventet balanse
Bakgrunn for økonomiske avvik: Noe mer utgifter på lønn og sosiale utgifter enn det som er budsjettert.
Tiltak for å lukke økonomiske avvik: Følge opp bruken av vikarer, omdisponeringer med videre. Holde en forsvarlig drift i henhold til våre brukere
FUS – forventet balanse
Tiltak for å lukke det økonomiske avviket: Enheten erstatter ikke stillinger der ansatte er i permisjoner og i reduserte stillinger (permisjoner) Lavt sykefravær er viktig for å holde balansen i budsjettet. Holde innkjøp til et minimum
NUS – sannsynlig merforbruk
Bakgrunn for økonomiske avvik: Økonomisk avvik skyldes hovedsakelig merforbruk til lønn. Enheten har i 2025 fått redusert ramme i forhold til 2024. I tillegg er det økte lønnskostnader på grunn av lønnsoppgjør i 2024. Ser man på tabellen over er lønnsbudsjettet større enn selve budsjettet.