Det er viktig å ha det bra på jobben

Randi Kristin Pettersen og Elin Amlien Lorentzen, fylkesstyremedlemmer i Utdanningsforbundet Innlandet har skrevet debattinnlegg til regionens aviser. Les innlegget her.

Å ha det bra på jobb er avgjørende for både enkeltpersoners livskvalitet og arbeidsplassens utvikling. Dette er i stor grad viktig i skolesektoren, hvor trivsel, trygghet og tilstrekkelige ressurser kan være avgjørende for både ansattes og elevers utvikling. Skolen er ikke bare en læringsarena, men også et arbeidsmiljø der gode relasjoner, støtte og struktur er nøkkelen til å skape en positiv hverdag for både voksne og elever.

En av de største utfordringene i skolen er tidspresset. Mange lærere og kontaktlærere opplever at arbeidsoppgavene er så omfattende at det blir vanskelig å prioritere kjerneoppgavene – undervisning, oppfølging og relasjonsbygging med elevene. Dette går ut over både lærernes og elevers arbeidsmiljø. Når tid til forberedelser, oppfølging og etterarbeid blir innskrenket, kan det gå ut over både trivsel og kvalitet.

For å oppleve et godt arbeidsmiljø, trenger lærer i skolen tid til å gjøre jobben. Lærernormen, “Minstenorm for lærertetthet”, er en nasjonal garanti som skal sikre at det på 1. - 4. trinn i gjennomsnitt ikke er mer enn 15 elever per lærer, og at det 5. 10. Trinn i gjennomsnitt ikke er mer enn 20 elever per lærer. Dette sikrer at læreren får bedre tid til å gjøre jobben og at elever har nok lærere i skolehverdagen. Det gir bedre kvalitet i undervisningen og elevene får tettere oppfølging.

I en tid der enkeltelever stadig har større individuelle behov, er mer ressurser til kontaktlærer et stort behov. Kontaktlæreren er bindeleddet mellom skolen og hjemmet, og eventuelt annet støtteapparat rundt eleven. – «Elever er forskjellige og vi må få lov å bruke tid på at de faktisk er forskjellige», sier en lærer.

Tid til å være lærer, avhenger av de andre i laget rundt elevene. En felles forståelse av skolens oppdrag og verdigrunnlag styrker relasjoner og gir trygghet. Et godt samarbeid og fordeling av ansvarsoppgaver, sørger for at både elever og lærere vil oppleve skole som et godt sted å være.
Undersøkelser viser dessverre at mange lærere ønsker seg ut av klasserommet. Forklaringene på dette er flere, men mange oppgir at for liten tid til å utøve kjerneoppgavene er en av hovedårsakene.

Sintef offentliggjorde i 2023 en rapport om emosjonelle krav i arbeidslivet, der lærere var en av yrkesgruppene som ble undersøkt. Emosjonelle krav handler om de følelsesmessige kravene som stilles til en arbeidstaker i møte med andre mennesker. Sintef fant at læreryrket har særlig høye emosjonelle krav. En lærer må forholde seg til elevenes følelser, håndtere konflikter og skape et trygt læringsmiljø, samtidig som hen må regulere egne følelser og tilpasse følelsesuttrykk for å møte forventningene i jobben. Når dette sammen med tidspresset for å gjennomføre alle de andre oppgavene en lærer har blir for stort, kan dette føre til dårlig arbeidsmiljø og langtidssykemeldinger. Eller i ytterste konsekvens frafall fra læreryrket.

Når lærere har det bra på jobb og tid til å gjøre den jobben de skal, har de også mulighet til å gi elevene bedre undervisning og oppfølging. Ikke rør lærernormen!

Utdanningsforbundet Innlandet
Grunnskolegruppa v/Elin Amlien Lorentzen og Randi Kristin Pettersen