Stortingsbesøk

Publisert: 17.04.2024

Nils Kristen Sandtrøen, stortingsrepresentant for Ap, kom til Stor-Elvdal ungdomsskole for å snakke boligpolitikk med to nyansatte lærere fredag 12. april. Det ble et hyggelig møte med andre ansatte også.

Arbeiderpartiets stortingsrepresentant er fra Tynset, og er medlem av finanskomiteen på Stortinget. Han var hovedtaler på et temamøte i regi av Stor-Elvdal Ap i Storstua torsdag kveld, og kom der i kontakt med Utdanningsforbundets lokallagsleder.

Sandtrøen har selv jobbet som lærervikar, og ga uttrykk for at han syntes ungdomsskolen i Stor-Elvdal virket som et svært trivelig sted å være, både for elever og ansatte. Han så elever som spiste matpakka sammen med resten av skolen i skolens kantine, han så elever i 8. klasse som organiserte "enspretten" utendørs, og han fikk være med på siste del av lunsjen til ansatte på skolen på personalrommet.

Han var interessert i å høre hva lærerne mener om mobilforbud, fysiske skolebøker og mer disiplin inn i skolen, i tillegg til å snakke boligpolitikk på personalrommet. På vei ut sørget Utdanningsforbundet for at han med egne øyne fikk se det sørgelige synet av svømmebassenget - som også er kommunens folkebad. Det har stått uten vann siden våren 2019, og er et stort problem for kommunens folkehelseambisjon.