Valg 2025

Utdanningsforbundet Finnmark ønsker å sette fokus på partienes politikk på utdanningsområdet fram mot stortingsvalget. Vi har invitert partienes førstekandidater til en prat om skole- og utdanningspolitikk. Ikke alle partiene hadde anledning eller ønske om å delta. Intervjuene publiseres fortløpende i tiden frem mot valget.

Intervju med Tore Grøtte – førstekandidat for Finnmark SV til Stortinget

Intervju med Tore Grøtte – førstekandidat for Finnmark SV til Stortinget

Ønsker dere mer lek i skolen?
-Ja selvfølgelig gjør vi det. Jeg er lærer selv, og jeg ser jo at seksårsreformen som ble innført da jeg begynte som lærer, den ble ikke helt sånn som vi ønsker. Vi i SV ønsker at leken må tilbake i skolen og det første året må være mest lekbasert. Vi har en veldig teoretisk skole i dag. SV ønsker en mer praktisk og variert skole for alle.

Mener dere at lærere i skolen skal ha lærerutdanning?
-Enkelt! Selvfølgelig skal vi ikke ha ufaglærte ‘lærere’ i skolen. Jeg hadde aldri gått til en ufaglært tannlege eller lege!  Vi er nødt til å ha pedagogikk og fagkompetanse i skolen. Hvis ikke blir det en blir mye dårligere skole. -Det er så viktig det vi holder på med i skolen.

Vil dere videreføre minstenormen for lærertetthet?
-Vi vil styrke den. Vi vil ha en flere lærere i skolen. Vi vil også ha tverrfaglig kompetanse med helsesykepleier og sosial-lærere. Vi trenger flere yrkesgrupper i tillegg til læreren, men vi ønsker å styrke læreren, altså sørge for at det blir flere lærere i skolen.

Her i Finnmark har vi flere fådelte skoler. I disse skolene slår ikke lærernormen inn, men bør man gjøre noe for å sikre ressurser til fådelte skoler?
-Det nødt til å følge med penger, spesielt til distriktene, og Finnmark er jo mye distrikt. Med utdanningen vi har nå utdannes det fantastisk gode lærere i fagene. Men jobber du på Rolvsøy hvor to lærere skal undervise alle fag så blir det vanskelig når hver lærer har to undervisningsfag.
At lærerutdanningen er veldig faglig spisset, er et problem for små skoler. Jeg savner kanskje den gamle allmennlærerutdanningen. Jeg er allmennlærer, så jeg har stort sett alle fag unntatt engelsk i min fagkrets.
Det er et kjempeproblem at vi ikke får den [brede] kompetansen på de veldig små skolene, og staten kan endre på hvordan vi utdanner lærere.

Er det behov for bedre bemanning i barnehagene?
-Helt klart! Vi har stått utenfor regjering de siste 4 årene og vi har forhandlet fram 200 millioner som er øremerket til ekstra ansatte i barnehagen. Vi er nødt til å få tak i godt kvalifiserte ansatte til barnehagen, og barnehagen er også en viktig del av opplæringen i Norge. Mer penger til flere ansatte gjør at vi får en bedre barnehage.

Hva mener SV om testing i skolen?
-Vi har en skole der vi tester elevene fra førsteklasse til de går ut av grunnskolen og over i videregående skole. Vi ønsker ikke at vi skal ha det testregimet som vi har nå.
Jeg er lærer selv, og jeg ser jo hvor teoretisk skolen har blitt. Jeg tror ikke det er heldig å kjøre nasjonale prøver og sammenligne skoler ved at resultatene blir offentliggjort; da ser vi at elevene hovedsakelig lærer det man kan teste. Vi vet hvor våre elever står faglig uten en nasjonal prøve for eksempel.

Er dere for en øremerking av midler både til barnehage og skole?
-Ja vi ser at vi må ha det fordi det finnes kommuner som bruker pengene til andre ting, for å dekke en svak kommuneøkonomi. Det er veldig mange kommuner i Finnmark som sliter med økonomien. Da er det kjempeviktig at vi øremerker pengene sånn de kommer dit de skal.

I partiprogrammet til SV står det at dere vil styrke de rammene som ligger i lovverket heller enn å øremerke midler til barnehage og skole, men du du mener at øremerking er viktig?
-Ja, jeg tenker vi er nødt til å gjøre det når kommunene er så presset som de er på økonomi, så må man øremerke pengene så de ikke bare brukes for å berge kommuner fra robek-lista. Vi kan gjøre mye for å få en mer inkluderende og skole: Gratis lunsj eller gratis mat på skolen er noe som SV har jobbet for kjempelenge.  

Hvordan tenker dere å organisere et tilbud om gratis mat? Hvem skal ordne det praktiske? Er det lærerne?
-Nei, det skal ikke være lærere som lager den maten. De fleste skolene er jo ikke rigget til for det. Mange kommuner har et sentralt kjøkken som kan lage en god lunsj som leveres ut. Man må bare tenke på hvordan vi kan få det til. Men det er ikke lærere som skal lage maten, nei. Ikke dele opp frukt heller.

Hva kan man gjøre for å skaffe flere kvalifiserte lærere i barnehage og skole i Finnmark? Flere kommuner har vanskeligheter med å rekruttere og beholde lærere i skole og barnehage.
-SV er bekymret for søkningen til både barnehagelærerutdanningen og lærerutdanningen. Det er ikke noen rask løsning for å få det til – vi må ha et langsiktig løp, og vi bør kanskje se på lærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen, kan vi gjøre den på en annen måte? I tillegg har lønn noe å si når unge skal velge yrkesretning i dag - det er kjempeviktig å få et betydelig løft for lærere og barnehagelærere, for dem som jobber med barn og unge.
Kanskje vi må ha to utdanningsløp slik at man har både mulighet til å ta et fireårig løp for eksempel, og så kan man bygge på med en master hvis man ønsker det. Det at vi mister mange lærere er en kjempeskummel utvikling.
Vi mister lærere til andre yrker fordi det blir for tøft å stå i læreryrket. Økt bemanning og flere rundt barnet, gjør at vi lærere får lov til å undervise. Det er viktig å få flere yrkesgrupper inn i skolen.
Men hvordan få flere til å bli lærere? Vi må gjøre det attraktivt å være lærere og vi er nødt til å fremsnakke hvordan læreryrket er. Grunnen til at jeg elsker å være lærer er de gylne øyeblikkene der du ser at en elev opplever mestring. Altfor ofte når vi snakker om lærere, så er det med negativt fortegn: arbeidsbyrden vi har og de vanskelige ungene og de vanskelige foreldrene. Det er kanskje det som blir fokusert av media. Men det flotte med å være lærer er når vi har bygd klinkekulebaner, og elevene har konkurranse med klinkekulebanene. Det er kjempeartig. Det er masse læring i det. Jeg er jo en lærer som liker praktisk undervisning; vi har bygd fuglekasser i sløyden og satt dem ut, så har vi i naturfag gått og sett hvilke fugler vi får. Og det er det gleden når elevene sier «Tore, Tore, det er fugler i kassen. Så kan vi snakke om de teoretiske fagene som er superviktig etterpå.

I enkelte kommuner i Finnmark har skolene mange ufaglærte og barnehagene mangler barnehagelærere. Hva vil dere i SV gjøre for å bedre situasjonen?
-Mange som jobber i barnehagen klarer ikke å stå i yrket hele arbeidslivet ut fordi det er så tungt, og da må vi se på alternative løsninger. I Kvalsund barnehage har man et forsøk hvor man jobber 4 dager og får betalt for 5 dager for å få ned sykefraværet blant barnehagelærerne, og det har fungert godt. Men det er klart det koster penger. For å beholde flere barnehagelærere, så foreslår vi et nytt bransjeprogram med gratis opplæring og kurs for barnehageansatte.
Erna Solberg vil at skoledagen skal blir lengre for elevene. Fra da jeg tok lærerutdanningen til i dag, så går elevene to år mere på skolen: Seksåringer begynner på skolen og så har man fått økt timetall, og så fungerer ikke det.
Vi har en så teoretisk skole at det blir vanskelig for mange elever, og for meg som lærer vil det å få lov til å ha det praktiske, gjøre at det blir lettere å være lærere.

-Takk for praten, Tore og lykke til i valgkampen.