Åtte nye skoler ut i streik i Arendal

De streikende er glade for å bidra i en helt nødvendig streik, men ville helst vært i klasserommet med elevene. For at det skal skje, må KS endre sin steile holdning og komme lærernes krav i møte.

Mandag 19. september ble streiken trappet opp i Arendal med skolene Flosta, Nesheim, Eydehavn, Sandnes, Strømmen, Myra, Rykene og Arendal voksenopplæring. I alt er 14 skoler i Arendal nå ute i streik.

Line M. Drange Neset og Tor Anders Råbu fra Utdanningsforbundet Agder besøkte streikevaktene på de nye uttaksstedene. De streikende forteller om stort engasjement og streikevilje hos medlemmene og mye støtte fra foreldre og forbipasserende.

Lærerne har vært lønnsmessig nedprioritert av KS gjennom mange år. Resultatet ser vi med fallende søkertall til lærerutdanning og en stor andel ufaglærte som blir satt til undervisning. Dette er en streik for respekt for læreryrket, en rettferdig lønn og for å sikre elevene undervisning av lærere med lærerutdanning.