Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Vår politikk
  • Høringer

Høringer

Bildet viser elever ved Oksenøya barneskole, 1. og 6. klasse i 2024. Disse små barna sitter i klasserommet og spiser nistepakken sin.

Individregistre over barn i barnehager og grunnskoleopplæring

Prop. 131 L (2024-2025) Endringer i opplæringslova, privatskolelova og barnehageloven (Individregistre over barn i barnehager og grunnskoleopplæring, overtredelsesgebyr m.m.)

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Forslag til forskrift om endringer i universitets- og høyskoleforskriften

Etter Utdanningsforbundets syn vil direktoratets endringsforslag bidra til tydeligere og mer forutsigbare karriereløp for ansatte på innstegsvilkår.

Publisert 10.04.2025

Barn som leker i en skolegård. Foto.

Rett til 12 timer gratis skolefritidsordning

Utdanningsforbundets høringssvar på forslag om å lovfeste en rett til 12 timer gratis skolefritidsordning for elever på 1. til 3. trinn

Foto av en gutt som sitter foran en laptop.

NOU 2024: 20 Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid

Utdanningsforbundet er positive til at Skjermbruksutvalget påpeker at lærerens og elevenes behov skal avgjøre bruk og ikke bruk av digitale verktøy og læremidler.

Bilde fra en forelesningssal.

Kunnskapsdepartementet sin strategi for utdanningsforskning 2025-2029

Utdanningsforbundet er positive til signalene om at den nye strategien skal peke ut retning for forskningsinnsatsen i utdanningssektoren i årene framover.

Barnehage, Barnehender med  lekeklosser på bord

Endringer i barnehageloven med forskrifter

Høringsuttalelse om forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter (driftstilskudd og pensjonstilskudd til private barnehager)

En pc og bøker som ligger på et skrivebord.

Endringer i arbeidsmiljøloven

Endringer i arbeidsmiljøloven og forskrift om utførelse av arbeid for å tydeliggjøre regelverket om psykososialt arbeidsmiljø.

Elever sitter i klasserom med pc. Foto.

Forslag til endringer i integreringsloven

Forslag til endringer i integreringsloven og tilhørende forskrifter om økt arbeidsretting og formell opplæring i introduksjonsprogrammet mv.

En gruppe elever arbeider rundt et bord. Foto.

Forslag til endringer i folkehøyskoleloven og forskrift til folkehøyskoleloven

Utdanningsforbundet mener generelt at alle former for utdanning, inkludert folkehøgskoler, bør ha god kvalitet og være tilgjengelig for alle som ønsker seg et år på en folkehøgskole.

Nærbilde av skoen til et barnehagebarn. Foto.

NOU 2024: 13 Lov og frihet

NOU 2024: 13 Lov og frihet — om blant annet negativ sosial kontroll og ufrivillig utenlandsopphold – juridiske problemstillinger og forslag til regelverksendringer

Elev sitter alene ved et bord. Foto.

Reglar om bruk av fysisk inngripen for å avverje at ein elev utset nokon for psykiske krenkingar eller vesentleg uroar undervisninga for andre elevar

Utdanningsforbundet syner til høyringsnotat frå Kunnskapsdepartementet av 21. juni 2024 der departementet presenterer framlegg til endring av § 13-4 i opplæringslova om når tilsette kan gripe inn fysisk mot elevar.

Ein elev angrip ein medelev i eit klasserom medan dei andre elevane sit og ser på.

Utdanningsforbundets innspel til reglane om bruk av fysisk inngripen

Utdanningsforbundet støttar utvidinga av retten til fysisk inngripen, men terskelen for slike tiltak må vere høg. Det er samtidig behov for ei klarare innramming og klargjering av når og korleis fysiske inngrep mot elevar er mogleg, som ein siste utveg.

En gruppe diskuterer rundt et bord. Foto.

Nasjonale retningslinjer for lektorutdanningen og PPU

Utdanningsforbundet mener retningslinjene har en viktig funksjon i å sikre kvalitet, gjøre avgrensninger og gi felles definisjoner i og om lærerutdanningene.

En jente sitter i et klasserom. Foto.

Endringer i studiekvalitets- og studietilsynsforskriften – Nye krav institusjonsakkreditering og kvalitetsarbeid

For Utdanningsforbundet er det viktig at institusjonene jevnlig får tilbakemelding på eget kvalitetsarbeid og kompetanse på å bære egne fullmakter. Vi er opptatt av at kvalitetsarbeid og prosesser rundt kvalitetsarbeidet er en av flere viktige prosesser for å sikre lærerutdanninger av høy kvalitet.

Barn leker ute på lekeplass. foto.

Utdanningsforbundets innspill til stortingsmelding om sosial utjevning og sosial mobilitet

Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.

En gruppe mennesker sitter i en samtale. foto.

Forslag om endringar i forskrift om opptak til høgare utdanning og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning

Utdanningsforbundet deler regjeringens bekymring for rekrutteringen til lærerutdanningene og at læreryrket ikke oppfattes som attraktivt nok. For å gjøre lærerutdanningene og læreryrket mer attraktivt må det legge til rette for nok kvalifiserte lærere i hele landet.

Barn leker i skolegård. foto.

NOU 2024:1 Definisjon og registrering av ideelle velferdsaktører

Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.

Elever sitter ved et bord og jobber. foto.

Forskrifter til universitets- og høyskoleloven

Utdanningsforbundet støtter den nye strukturen og tredelingen av de sentrale forskriftene. At alle forskriftene nå blir samlet i tre sentrale forskrifter vil gjøre dem mer brukervennlige. Vi tror ny struktur vil gjøre det lettere for brukerne å holde oversikt over gjeldende forskrifter, hva som reguleres sentralt og i hvilken forskrift.

Illustrasjonsbilde av lærer foran kart med elev som rekker opp hånda.

Benevning av tredje kjønnskategori i Elevundersøkelsen 2024

Elevundersøkelsen skal dekke et stort aldersspenn, elevene er fra 10 år til 19 år. Man kunne ha vurdert å velge ulike betegnelser på tredje kjønn for de ulike klassetrinnene alt etter elevenes modenhet og alder.

Elev i klasserom sittende ved en pult. foto.

Endringer i økonomiforskrift til privatskolelova i forbindelse med innføring av ny tilskuddsmodell for private grunnskoler

Utdanningsforbundet mener at tilskuddsmodellen og de varslede kompenserende tiltakene må utformes slik at alle kombinerte skoler, uavhengig av geografisk plassering, får et tilskudd som gir elevene et likeverdig tilbud med elever i offentlige skoler.

En gruppe mennesker i en forelesningssal.

Innspill til arbeidet med melding til Stortinget om forskingssystemet

Utdanningsforbundet er positive til at det er igangsatt et arbeid med en ny stortingsmelding om forskningspolitikk. Sammen med Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023 -2032 kan en slik melding gi forutsigbare signaler til sektoren, men det understrekes at signalene må følges opp med forpliktende finansiering som følger av ambisjonene.

Tomt klasserom. Foto

Endringer i privatskolelova (ny tilskuddsmodell for private grunnskoler) Prop. 65 L (2023-2024)

Utdanningsforbundet mener at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform, skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.

To barn går tur i naturen. Foto.

Ekspertgrupperapporten Et jevnere utdanningsløp

Utdanningsforbundet vil i dette høringssvaret først presentere noen overordnede perspektiver og generelle betraktninger knyttet til finansierings- og ressurssituasjonen i barnehage- og skolesektoren, samt til betydningen barnehagen, skolen og SFO tillegges for å skape sosial utjevning og sosial mobilitet.

En gruppe voksne elever sitter sammen. Foto.

Forslag til forskrift om undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger

Utdanningsforbundet mener det er flere gode forslag i høringsnotatet. Felles regler for ansettelse, opprykk og overgang mellom professorstigen og dosentstigen er positivt. Forenklingen vil gjøre at det er lettere for institusjonene og de ansatte å få oversikt over systemet, og dermed at reglene følges.

…

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 04.06.2025 12:16
Server: 0XO

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous