Lærerutdanning under lupen

75 fremmøtte deltok på seminar og debatt om lærerutdanning og skole ved Nord Universitet i Levanger.

- Den tverrpolitiske panikken som har vært etter Pisa-sjokket i 2001, det er vi nødt til å gjøre noe med, og vi må gjøre noe sammen – lærerutdanninga, politikere, fagorganisasjoner, hele samfunnet er nødt til å ta tak i dette, og gjøre noe med det – sammen, sa fylkesleder Geir Røsvoll til de framøtte til debatten «Lærerutdanning under lupen».

Det var stor interesse for seminaret som ble arrangert 1. februar på Nord Universitet i Levanger. Omkring 75 personer deltok. Nord universitet og Utdanningsforbundet i Trøndelag var arrangører av seminaret. 

I panelet deltok Vilde Strømmen Hovig, femteårsstudent på grunnskoleutdanning, Hege Bae Nyholt, leder i Stortingets utdannings- og forskningskomité, Veronika Aune, rektor ved Mæland skole i Indre Fosen, Geir Røsvoll, leder Utdanningsforbundet Trøndelag, Erling Moe, kommunalråd for Venstre i Trondheim, Simon Malkenes, forfatter og stipendiat ved NTNU og Eldar Taraldsen, førstelektor i pedagogikk ved Nord Universitet.

Røsvoll poengterte også at ordene vi bruker betyr mer enn vi kanskje tror:

- Vi bruker språk både i skolen og i forvaltning av skolen som i veldig stor grad fremmedgjør oss, fjerner oss fra det vi bør bry oss om – vi snakker om læringsproduksjon, læringstrykk, vi snakker om rektorer som «resultatenhetsledere». Det er viktig og interessant - hvilke ord vi omgir oss med har betydning for det oppdraget vi skal utføre, sa fylkeslederen

- Vi har en kunnskapsminister og et Kunnskapsdepartement - hvorfor har ikke vi en utdanningsminister og et Utdanningsdepartement? Kunnskap er en del av utdanning, men utdanning er langt mer. Ordene vi bruker har betydning for valgene vi tar, og retningen vi går i.

 

Les mer om arrangementet på Nord Universitets nettsider.

Se debatten i opptak på Nord Universitets sider her.