Hvordan skape trygge og helsefremmende arbeidsplasser gjennom partssamarbeidet?

Det var hovedtema da Utdanningsforbundet Agder denne uka arrangerte storkurs for alle tillitsvalgte og ledere. Er lærerne gode nok til å sette grenser for sin egen tid og oppgaver man påtar seg?

Mange mener vi lærere ikke er gode nok til å sette slike grenser, og dermed risikerer å tøye grensen for langt i forhold til egen helse.

Målsettingen med kurset var å gi tillitsvalgte og ledere redskap til hvordan man  jobber for å få trygge og helsefremmende arbeidsplasser.

You don`t build a business, you build people and then people build business!
Alle har rett på et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø. -Du skal være mer opplagt når du går fra jobb enn når du kom, sa rådgiver i KS Agder, Odd Joar Svensson. Etter en lang arbeidsdag kan du føle seg naturlig sliten, men du kan være sliten på en god eller vond måte. Det som preger deg på jobb, preger deg på fritiden og kan påvirke søvnen. Sover du dårlig, blir du trøtt når du går på jobb. Det er derfor viktig hvordan man kan skape et helsefremmende arbeidsmiljø. På Agder viser tall at vi har en turnover på 14,6% og et sykefravær på 7,5%. Hvordan kan vi jobbe for å få ned disse tallene?, spurte Svensson. Videre påpekte han at vi har alle et ansvar for et godt arbeidsmiljø. Vi må skape et best mulig samarbeidsgrunnlag og ha forståelse for våre ulike roller. For å ha reell innflytelse på egen arbeidshverdag, er det viktig at tillitsvalgte blir informert tidligst mulig i prosesser. 

Hva fremmer og hemmer godt arbeidsmiljø?
Øyvind Forsmo fra arbeidstilsynet presenterte blant annet arbeidsmiljøportalen og arbeidsmiljøhjelpen med fokus på partssammarbeidet. Arbeidsmiljøet påvirker hvordan vi gjør jobben vår og påvirker helsa. I skole og barnehage handler det også om barns og elevers læring. - Vi må se på eget arbeidsmiljø og hva som er de rette løsninger for oss, sa Forsmo og viste blant annet til fire bransjer i Arbeidsmiljøportalen som er aktuelle for oss når det gjelder faktorer som påvirker arbeidsmiljøet:

I portalen finnes også råd og tips for ledere. I tillegg: En bra dag på jobb og Arbeidsmiljøhjelpen. 

Vold og trusler i skolen
Kari Lysberg har jobbet med vold og trusler i skolen og presenterte funn fra sin forskning.  Innspill fra tillitsvalgte pekte på at det jobbes for lite med dette i skolen, og at lærere må bli tydeligere og bedre til å sette grenser og melde avvik. Det trengs mer bevisstgjøring, og mer ressurser til oppfølging. Å melde avvik er hjelp til selvhjelp! Mange føler stor frustrasjon når det rapporteres, når lite eller ingenting skjer.  

I Lærerrommet har Utdanningsforbundet en podkast om hvordan vold og trusler på skolen kan forebygges og forhindres, håndteres, avviksmeldes og følges opp. 

Hvordan foregår et tilsyn fra arbeidstilsynet?
Inspektørene fra Arbeidstilsynet, Marie Christine Frederique Calisch og Liliane Slettli, tok oss gjennom et "ekspresstilsyn" (gangen i et tilsyn), og delte erfaringer og funn fra tilsyn i skolen. Et tilsyn baserer seg på samtaler og dokumentasjon (arbeidsmiljøregelverket). Det  kontrolleres blant annet hvordan det jobbes systematisk for å forebygge muskel-skjelett og psykiske plager, og vold og trusler. Dokumentasjonen skal foreligge skriftlig, jf. Internkontrollforskriften. 

Hvordan dokumentere emosjonelle avvik?
-Det er en utfordring i skolen at avvikssystemet  er tilrettelagt for industri, påpekte inspektørene. I skolen har vi en annen type belastning som kan føre til uførhet og langtidssykefravær. Fra tillitsvalgte kom det spørsmål om hva som konkret skal meldes? -Hvis du går hjem og kjenner på at dette ikke var en god dag. Dette skal du ikke tåle, ble det svart. Det er viktig at det da blir tatt opp på skolen eller i barnehagen. Det skal ikke være den enkeltes ansvar hvis du blir utsatt for vold, trusler eller dårlig arbeidsmiljø. 

Bilder fra storkurs 28.02.23pdf

Tillitsvalgte som deltok på kurset, vil få tilsendt foilene som ble brukt.