MinoUng er nybrottsarbeid

MinoUng er et prosjekt hvor elever med minoritetsspråklig bakgrunn skal kunne gå på en videregående skole, men få undervisning i en kombinasjonsklasse med grunnskolepensum.

MinoUng er nybrottsarbeid, sa Gry Camilla Tingstad da hun innledet til medlemsmøte i regi av Utdanningsforbundet Trondheim og Utdanningsforbundet Trøndelag. Som deltaker i prosjektgruppa sammensatt av ansatte fra Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune bidro Tingstad i 2018 til at man fikk på plass et prosjekt for å sikre at elever med minoritetsspråklig bakgrunn skulle kunne gå på en videregående skole, men få undervisning i en kombinasjonsklasse. Dette prosjektet fikk navnet MinoUng.

En kombinasjonsklasse er en klasse hvor elevene får undervisning i grunnskolepensum, men har anledning til å hospitere i videregående opplæring. Denne måten å ivareta elever med minoritetsspråklig bakgrunn, har blitt løftet frem som en god måte å organisere undervisningen på.

Berit Berg fra NTNU samfunnsforskning, har evaluert prosjektet MinoUng på oppdrag fra Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune. På medlemsmøtet presenterte Berg funnene hun og hennes kolleger hadde gjort. Kort sagt viser evalueringen at dette prosjektet har vært positivt for elevgruppa.

Berg pekte på at det kom frem i evalueringen at elevene i kombinasjonsklassene fikk et mer positivt syn på yrkesfagene ved å få anledning til å hospitere i ulike yrkesfagsklasser.

En stor gevinst ved prosjektet er at de lærerne som kommer fra den kommunale voksenopplæringen, har bidratt med bred og komplementær kompetanse inn i fagmiljøet på Charlottenlund videregående skole og Heimdal videregående skole. Denne viktige kompetansen kan også komme andre elever til gode. En utfordring Berg pekte på er at dette opplæringstilbudet kan føre til organisatoriske utfordringer for lærerne. I det videre arbeidet med MinoUng, så er det avgjørende at skoleeier, både på kommunalt og fylkeskommunalt nivå, sammen må finne en god måte å ivareta de ansatte på. Lærerne må få forutsigbarhet i ansettelsesforholdet. Man må sikre at disse lærerne, som har høy kompetanse innen begynneropplæring, kulturkunnskap, migrasjonspedagogikk og andrespråks didaktikk, blir i skolene i Trøndelag.

Avslutningsvis viste Berit Berg til at MinoUng bør gjøres til et permanent tilbud og utvides til flere videregående skoler i Trøndelag.

Utdanningsforbundet Trondheim og Utdanningsforbundet Trøndelag vil følge opp medlemmene tett framover for å sikre medvirkning på veien videre etter at prosjektperioden er over.