Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Medlemsgrupper
  • Videregående opplæring
  • Publikasjoner for videregående

Publikasjoner om videregående

En elev på yrkesfag skrur med en skrutrekker inni et elektrisk skap med sikringer og ledninger. Illustrasjonsfoto

Nasjonale og internasjonale konkurranser innen yrkesfag

For å øke interessen for yrkesfag, er ett av virkemidlene nasjonale og internasjonale konkurranser.

Faktaark 7 / 2025

Videregående opplæring. Elev har undervisning med en lærer. Illustrasjonsfoto

Nøkkeltall for videregående opplæring 2023

Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2023. I dette faktaarket blir et utvalg av nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 12 / 2024

Ung kvinne blar i bøker mens hun lytter til musikk gjennom ørepropper. Illustrasjonsfoto.

PIAAC – kartlegging av voksnes ferdigheter

Funn fra PIAAC-undersøkelsen viser at voksne i Norge har gode ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning.

Faktaark 1 / 2025

En mannlig lærer/lektor står foran elevene i klasserommet på en videregående skole og prater. Illustrasjonsfoto.

Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Lærarar si vurdering

Lærarar flest ønsker seg ei blanding av digitale og papirbaserte læremiddel – men dei færraste får det, viser denne undersøkinga.

Rapport 3 / 2024

Ullern videregående skole, allmennfaglig/studieforberedende, klasserom med elever, fokus på tre elever

Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Tillitsvalde si vurdering

Undersøking viser at det er rom for meir innflytelse frå plasstillitsvalde og lærarar på korleis skulen arbeider med innføringa av læreplanverket.

Rapport 2 / 2024

Kvinne sitter på gulvet i et mørkt rom. Hun ser fortvilet ut. Illustrasjonsfoto

Vold og trusler i lærerhverdagen – rapporter om lærernes arbeidsmiljø

Utdanningsforbundet ber myndigheter og aktører i utdanningssektoren anerkjenne at vold og trusler er et arbeidsmiljøproblem og krever at man tar grep for å trygge ansatte.

Faktaark 7 / 2024

Lærere sammen med to elever. Illustrasjonsfoto

Teacher shortage in the Nordic countries. Comparing the current situation

Lærermangel er et felles problem i de nordiske land. Hvilke tiltak kan øke tilgangen på lærere med lærerutdanning i barnehage, grunnskole og i videregående opplæring?

Rapport 2023

Fra et klasserom i videregående opplæring. En lattermild lærer snakker med elevene. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for videregående opplæring 2022

Statistisk sentralbyrå har publisert nøkkeltall for videregående opplæring for 2022. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 9 / 2023

Fotomontasje der ein pc og ei bok heng saman.

Læremiddelsituasjonen i norsk skule: arbeidsplasstillitsvalde si vurdering

Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.

Rapport 2 / 2023

To studenter samarbeider foran en pc. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet i skolen – resultater fra en spørreundersøkelse

Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med master i yrket. Overgangen fra utdanning til yrke er en utfordrende periode for nyutdannede lærere.

Faktaark 19 / 2022

Lærer omgitt av fem elever. Illustrasjonsfoto.

Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 18 / 2022

En gruppe personer rundt et bord lytter til en mann som snakker. Han står foran en flip-over. Foto

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene 2022 – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Denne undersøkelsen tar for seg status på skolene våren 2022.

Rapport 2 / 2022

Tre personer i en samtale; 1 sitter og 2 står. Foto.

«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag

Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Faktaark 5 / 2021

En voksen person skrur i en skrue, mens et ungt menneske ser på. Foto.

Internasjonal innflytelse på norsk fag- og yrkesopplæring?

Utviklingen av norsk utdanning skjer i økende grad på grunnlag av internasjonalt samarbeid. Dette er også med på å forme norsk fag- og yrkesopplæring. Påvirkningen kan skje indirekte, frivillig og som resultat av myke styringsformer, men også være konkret og direkte. Internasjonaliseringen er i stor grad et resultat av en villet politikk fra norske myndigheters side.

Temanotat 2 / 2021

4 personer sitter rundt et bord og ser på 1 person som viser noe på en storskjerm. Foto.

Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte

Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.

Rapport 2 / 2021

En voksen person peker på en skjerm for en elev som klær seg i hodet. Foto.

Vurdering i skolen

Lærere benytter et bredt spekter av metoder i vurderingsarbeidet. De er opptatt av variasjon, slik at elevene får mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det viser en kartlegging Rambøll har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet.

Rapport 2020

En gruppe mennesker i en sofa. Foto.

Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Artikkelhefte med særtrykk av artiklar i Bedre Skole 4/2020

Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.

Hefte / veileder 2021

6 unge personer sitter på en rad og ser fremover. Foto.

Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar frå Bedre Skole 4/2020

Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.

Hefte / veileder 2021

Mange unge mennesker i en stor hall, mange med ryggsekker. Foto.

Debatt om videregående opplæring

Rett før jul 2019 leverte Lied-utvalget sin sluttrapport kalt Med rett til å mestre. Dette utvalgsarbeidet vil stå sentralt i en varslet struktur- og innholdsreform i videregående som vil påvirke skolegangen og livene til nye hundretusener av elever, lærere og skoleledere.

Hefte / veileder 2020

En dame som sitter og skriver. Foto.

Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge

Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.

Rapport 2020

Tre personer som står under en bil som er heist opp, og kikker på et hjul. Foto.

Utstyrssituasjonen i videregående opplæring – resultater fra en medlemsundersøkelse

Tilgang på nødvendig utstyr og råvarer er en nødvendig forutsetning for å kunne driver yrkesopplæring i tråd med læreplanen. Manglende, foreldet eller dårlig utstyr har konsekvenser for sikkerheten til lærere og elever.

Rapport 4 / 2020

Tre personer i samtale rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Nye lærere i barnehage og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen

At lærere aldri begynner i yrket, eller slutter etter kort tid, er en internasjonal trend som også er merkbar i Norge. Hva skal til for at flere lærere starter i yrket og hva skal til for at flere blir i yrket?

Rapport 3 / 2020

Fem elever i videregående fotografert i en sofa ovenfra. Illustrasjonsfoto.

Nøkkeltall for videregående opplæring 2019

Statistisk sentralbyrå har publisert foreløpige nøkkeltall for videregående opplæring for 2019. I dette faktaarket blir et utvalg av disse nøkkeltallene presentert, i tillegg til tall fra søkerstatistikken og lærlingstatistikken til Utdanningsdirektoratet.

Faktaark 4 / 2020

Fire lærere i samtale rundt et bord. Foto.

Privatisering – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

13.10.22: DENNE SIDEN INNEHOLDER ELDRE MATERIALE OG VIL OPPDATERES SNART Utdanningsforbundet mener økt konkurranseutsetting og kommersialisering i utdanningssektoren kan svekke prinsippet om likeverdig opplæring for alle. Velferdstjenester skal ikke være handelsvare verken nasjonalt eller internasjonalt.

Hefte / veileder 1 / 2020

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 04.06.2025 12:16
Server: 04F

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous