«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag
Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Faktaark 5 / 2021
Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte
Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.
Rapport 2 / 2021
Vurdering i skolen
Lærere benytter et bredt spekter av metoder i vurderingsarbeidet. De er opptatt av variasjon, slik at elevene får mulighet til å vise hva de kan gjennom vurderingssituasjoner de mestrer. Det viser en kartlegging Rambøll har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet.
Rapport 2020
Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Artikkelhefte med særtrykk av artiklar i Bedre Skole 4/2020
Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.
Hefte / veileder 2021
Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar frå Bedre Skole 4/2020
Fagfornyinga – fornyinga av Kunnskapsløftet – har store ambisjonar for elevane si læring, danning, utvikling og medverknad. Fagfornyinga skal også bidra til motivasjon, meistring og lærelyst.
Hefte / veileder 2021
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2020/21
Utdanningsdirektoratet publiserte 17. desember 2020 tall fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 2020/21. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2020.
Faktaark 1 / 2021
Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge
Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.
Rapport 2020
Nye lærere i barnehage og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen
At lærere aldri begynner i yrket, eller slutter etter kort tid, er en internasjonal trend som også er merkbar i Norge. Hva skal til for at flere lærere starter i yrket og hva skal til for at flere blir i yrket?
Rapport 3 / 2020
TALIS 2018 – om lærere og skolelederes arbeidssituasjon
Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.
Faktaark 5 / 2020
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2019/20
Utdanningsdirektoratet publiserte 19. desember 2019 GSI-tallene for skoleåret 2019/20. Tallene vi presenterer i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2019.
Faktaark 1 / 2020
The Untapped Power of International Partnerships for Educational Change: The Norway Canada Project (NORCAN)
Utdanningsforbundet har deltatt i et fireårig forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta (The Alberta Teachers’ Association) og i Ontario (The Ontario Teachers´ Federation). Det har allerede blitt publisert en nasjonal rapport om utviklingen ved de norske skolene. Nå er også den internasjonale rapporten utarbeidet, forfattet av professor Dennis Shirley (Boston College).
Rapport 2019
Skolefritidsordningen SFO/AKS – læringsstøttende arena eller fritidsarena?
Skolefritidsordningen (SFO) har fått økt oppmerksomhet de siste par årene. De betydelige variasjonene i pris, deltakelse og kvalitet er noen av grunnene til dette. Samtidig er diskusjonen om den såkalte heldagsskolen også en debatt om SFO.
Faktaark 6 / 2019