TV2-3 - Private barnehager

TV2-3 er en fordypning i kjernetemaene i grunnopplæringen, men hele veien med et praktisk fokus på utfordringer arbeidsplasstillitsvalgte kan møte. Kurset bygger videre på TV1 og fokuserer på handlingskompetanse, profesjonsforståelse og praktisk utøvelse av tillitsvalgtrollen.

Målene for hvert kurs er delt opp etter de fem kjernetemaene som går gjennom hele grunnopplæringen. For TV2-3 er det følgende mål:

Klubbarbeid og fagforeiningsbevissthet

  • Kan lede klubben og skape engasjement
  • Vet hvordan krevende saker og prosesser skal forankres i klubben
  • Kan vurdere hvilke saker det er aktuelt å involvere lokallaget i

Hovedavtalen, medbestemmelse

  • Er trygg på arbeidsplasstillitsvalgt sin rolle i medbestemmelse, samarbeid og budsjett- og omstillingsprosesser
  • Kan bidra til konstruktivt partssamarbeid på arbeidsplassen

Lønns- og arbeidsvilkår

  • Kjenner hovudtrekkene i Utdanningsforbundets politikk for lønns- og arbeidsvilkår
  • Er bevisst om mulighetene til å påvirke innenfor rammene av lover, avtaler og Utdanningsforbundets politikk

Profesjonsbevissthet

  • Kjenner Lærarprofesjonens grunnleggende verdier og hva de kan bety i praksis
  • Forstår verdien av å bruke profesjonsperspektivet i arbeidet som tillitsvalgt

Kommunikasjonsferdigheter

  • Har innsikt i Utdanningsforbundets kommunikasjonsplattform og hvordan de kommuniserer godt med medlemmer og ledere
  • Har et bevisst forhold til kontakt med media og bruk av sosiale medium
  • Vet hvordan klubben skal informeres underveis i krevende saker

Deltakerne har en oppgave som forberedelse til TV2-3:

  • Ta kontakt med din leder og be om et møte. På møtet skal dere i fellesskap gå igjennom formålsparagrafen i hovedavtalen for å få en felles forståelse av hva som står der og hva som er intensjonen med formålsparagrafen.

Underveis i TV2-3 skal deltakerne dele erfaringer fra hvordan møtet med leder og klubbmøtet gikk.

  • Kurset er praktisk rettet og deltakeraktivt.
  • Det brukes dialogduker og fotohistorier som sentrale verktøy.
  • Deltakerne jobber i grupper og veksler mellom gruppearbeid og plenum.
  • Det legges vekt på refleksjon, erfaringsdeling og oppgaveløsning uten fasitsvar.