Rapport: Økt lærerlønn kan rekruttere

– Av alle ekstra tiltak som vi har tatt i bruk, er lønn uprøvd. Det må tas i bruk nå, sier Steffen Handal. En fersk forskningsrapport peker på at lønn kan være en faktor for å rekruttere lærere.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

I flere av de godt over 420 internasjonale og norske studiene rapporten «Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole» tar for seg, kommer det blant annet fram at de som har valgt lærerstudier mener lønna må være rettferdig, altså den må være sammenliknbar med andre yrker med tilsvarende utdanning. Og lønna må svare til arbeidsinnsatsen.

– Lærere opplever ikke lønn i forhold til arbeidsbelastningen som god nok når de sammenlikner lønnen sin med andre med tilsvarende utdanning, fastslår lederen av Utdanningsforbundet. 

– Tall fra TBU viser at lærere med er enn fire års høyere utdanning har et lønnsnivå som er 260 000 kroner lavere enn i industrien og 50 000 lavere enn ansatte med tilsvarende utdanningslengde i kommunal sektor. Å gjøre lærere til lønnstapere i en slik situasjon er uansvarlig, sier Handal.

Rapporten, som er en kunnskapsoversikt om lærerrekruttering som Universitetet i Stavanger (UiS) står bak, kan du lese i sin helhet her. Den viser også at lærersammensetting på skolen har betydning for om man blir værende eller ikke som lærer ved skolen: Hvis det er flere uten lærerutdanning som jobber i lærerstillinger, vil flere av de lærerutdannede finne seg andre arbeidsplasser.

– Det viser at man fort kan havne i onde sirkler. Når mange med lærerutdanning forsvinner blir det et gjennomtrekk ved skolene, og det er ikke bra for barn og unge, sier Handal og peker på at alle vil jobbe med gode kolleger.

Lønn, arbeidsmiljø og karriere

Ved siden av lønn som står i samsvar med arbeidet, er et godt arbeidsmiljø og gode karrieremuligheter viktig for at lærere blir værende i yrket, blant konklusjonene i rapporten som ble lagt fram i forkant av debatten «Hvordan kan vi rekruttere og beholde flere lærere?» under i Arendalsuka nylig. 

Rammen for denne debatten var rekruttering og gjennomstrømning i norsk lærerutdanning. Det er en velkjent utfordring å beholde utdannede lærere i læreryrket, og ifølge SSB jobber hver tredje lærerutdannede utenfor skoleverket.

– Over 40 000 med lærerutdanning jobber andre steder enn i læreryrket. Vi må få tak i noen av dem, sa Handal under debatten.

Handal la også vekt på at arbeidsgiver KS ikke kan snakke opp læreryrket samtidig som de mener det er uproblematisk at folk uten lærerutdanning i så stor grad som nå jobber i norske klasserom. Norge har en lærerkrise, og nesten hver femte «lærer» i skolen er ikke lærerutdannet.

–  Må være konkurransedyktig

I rapporten fra UiS sies det at lønnsnivået for lærere kan ha betydning for å rekruttere grupper som er usikre på å bli lærer. 

– Det er på tide også å prøve lønn for å rekruttere og beholde lærere, sa Handal.

– Funn tyder på at hvis du skal treffe flere lærerstudenter, også de som er opptatt av fag, må du være konkurransedyktig på en helt annet måte. Det er godt kjent at læreryrket har fått for lav status, vi må gjøre noe med arbeidsforhold og lønn. Hvis vi er opptatt av at alle barn skal få god utdanning, må vi ta dette på alvor.

Rekrutterings og kommunikasjonskampanjer for å få flere til å bli lærer, fungerer ikke særlig godt, viser rapporten. Slike kampanjer som er politiske grep, har ofte store kostnader.

– Vi trenger ikke bruke flere penger på det, vi kan bruke de pengene på noe annet, mener Handal.

Under debatten utfordret han også politikerne om å sette en frist for når lærermangelen skal ta slutt.

– Norske elever skal ha rett til en lærerutdannet lærer. Hvis de ikke får det så ikke kall det undervisning, sa Handal.