Valgkomiteen har innstillingen til nytt fylkesstyre klar

Under årsmøtet på Lillehammer i mai skal det velges nytt fylkesstyre. Valgkomiteen har ferdigstilt et arbeid som ble påbegynt for et år siden.

Leder for valgkomiteen Ann-Mathilde Jostad forteller at det har vært spennende arbeid og gode prosesser.

- Det har vært en god tone og god stemning i valgkomiteen. Som leder har jeg opplevd stor takhøyde og gode diskusjoner. Jeg mener at alle har kommet med meningene sine og at det har vært rom for uenighet og ulike problemstillinger. Vi har nå kommet frem til en innstilling til et nytt styre i Utdanningsforbundet Innlandet fra 1.8.2023, sier hun.

Det har kommet nominasjoner fra svært mange lokallag i prosessen og mange navn er spilt inn. Noen navn har kommet tidlig i prosessen, mens andre kandidater er spilt inn senere i prosessen. For valgkomiteen har helhet vært viktig, samt å ivareta behov for representasjon fra både små og store lokallag og medlemsgrupper.

-  Vi har foreslått tre medlemmer fra barnehage og tre medlemmer fra videregående opplæring/fagskole inn i fylkesstyret fordi vi mener det er viktig å styrke begge disse medlemsgruppene i styret. Vi har innstilt 5 fra medlemsgruppe grunnskole og en fra hver av de mindre medlemsgruppene UH og FAS. Det var viktig for oss å finne en god balanse her, og det mener jeg at vi har fått til, sier hun.

Landsmøtedelegasjon med folk fra arbeidsplassnivå

Når det gjelder landsmøtedelegasjonen ønsket valgkomiteen å ha med leder, nestleder og kontaktpersoner for de fem medlemsgruppene.

- Vi mener at de som skal være med på å drifte fylkeslaget med sannsynligvis mest frikjøp, bør få anledning til å delta på landsmøtet. Vi ønsket også å få med nye krefter med mindre landsmøteerfaring og delegater fra både lokallagsnivå og klubbnivå. Landsmøtet skal ikke bare bestå av tillitsvalgte, men medlemmer på arbeidsplassene har mye viktig å bringe inn. Det er derfor viktig at de prioriteres med plass i delegasjonen, sier Ann-Mathilde.

Delvis ny ledelse innstilt

Rannveig Theisen ble valgt som fylkesleder i Innlandet i 2019 med Thore Johan Nærbøe som nestleder. I løpet av perioden ba Theisen om fritak for å gå inn i ny stilling. Thore Johan overtok da som leder og har vært lederduo med Torill Beitdokken de siste årene, som ble valgt av og blant fylkesstyrets medlemmer. Thore Johan Nærbøe innstilles av valgkomiteen som leder, og Aslak Stenrud er innstilt som ny nestleder. Torill Beitdokken er innstilt som kontaktperson grunnskole.

- Vi har hatt grundige og gode diskusjoner om ledelsen. Vi har sett på nominasjonene som lokallagsårsmøtene har levert til ny ledelse og har landet på Thore Johan og Aslak som ny lederduo i Innlandet, sier hun.

Regner med benkeforslag

Ann-Mathilde er forberedt på at det kommer andre forslag til kandidater på årsmøtet.

- Det var flere benkeforslag i 2019 og jeg regner med at det samme kan skje i år. Vi hadde mange dyktige kandidater på lista vår, og det er ikke plass til alle. Vi opplever at vårt forslag ivaretar helheten på en god måte. Det er imidlertid årsmøtet som velger og svaret vil vi sitte med etter 11. mai. Jeg har tro på at vi uansett vil få et slagkraftig og godt fylkesstyre de neste fire årene.