1. mai er også lærernes kampdag. Her er noen betraktninger fra lokallagsleder.
Sten Ludviksen, Professor i pedagogikk UiO sa på et foredrag under arbeidet med Fagfornyelsen at USA har sannsynligvis verdens beste skoleforskning, men ett av de dårligste skoletilbudene. Så kan man spørre om hvor mye av denne skoleforskningen som preger utviklingen her hjemme. -Hvor henter beslutningstakerne informasjon når fortellingen om barnehage og skole skal skrives?
Akkurat nå ser det dystert ut for den frie forskningen borte i Sambandsstatene, og det føderale skoledepartementet utraderes under regimet til president Trump. I kjølvannet av dette hører vi også lærere oppleve en fryktkultur særlig knyttet til å formidle verdier og kunnskap som ikke likes av myndigheter, maktpersoner og miljøer. Norge forbereder seg på å ta imot forskere som vil forske fritt, men mister sitt levebrød i USA. Akademia er under press.
I Sverige kan vi nå lese lovforslag hvor skoleminister Lotta Edholm vil gi makta tilbake til skolen og læreren «Elevinflytandet har gått överstyr och måste begränsas – rejält», sier hun. Her hjemme vil KrF bestemme hva slags flagg som kan brukes i skolegården, bare som ett eksempel på oppseilingen til valgkampen som også til høsten vil kretse rundt skole.
Fortellingen om vår sektor handler om uroen for bemanning, både nok kvalifisert arbeidskraft og en arbeidsgiverside som vil ha friere tøyler. Vår fortelling handler om muligheten til å yte tjenester med god nok kvalitet og om opplevelsen av mer krevende oppgaver og forventninger. Vår fortelling handler også om barn og elever som modnes og blir trygge på eget liv fordi de har det bra i barnehage og skole. Vår fortelling er 190 000 fortellinger om profesjonelle medlemmer som går på jobb motivert for å gi barn, ungdom og voksne elever det beste utgangspunktet ett eller annet sted i utdanningssystemet..
Arbeidsgiversiden peker på demografiutviklingen som viktig når kommunene nå må omdisponere ressurser. I tillegg kommer nå sikkerhetssituasjonen og uroen med kapasitet til å sikre landets fred og trygghet. Igjen må våre perspektiver løfte barn og unges rett til å få en god start på livet. Danning og utdanning styrker demokratiet. En felles skole kan øke toleransen mellom individer. Kloke og gode voksne kan forebygge radikalisering og hemme budskapet fra eksterne og ekstreme påvirkningsagenter. Våre medlemmer bidrar til å trygge nasjonens sikkerhet, dette er beredskap i praksis.
Vi lever i en omskiftelig tid, våre medlemmer har både noe å forsvare og behov for å kjempe fram nye ordninger. 1. mai er viktig for oss!
Education International melder om at lærerne i Nepal demonstrerte fredelig i 27 dager for bedre vilkår. Myndighetene mistet tålmodighetene og møtte deres kamp med vold i stedet for dialog. Nepal: Brutal attack on teachers sparks global union outrage and solidarity . Vi norske lærere har det langt bedre, og i dag kan vår solidaritet i tanken gjerne gå til lærere i Nepal og andre land som forfølges av myndigheter eller andre grupper.
Vi uttrykker solidatitet med Nepalesiske lærere og fordømmer myndighetenes voldelige aksjoner mot deres fredelige demonstrasjoner!