Medborgerskap: Aldri har god utdanning vært viktigere enn i dag

I en verden der stridende parter setter barn, unge og voksne opp mot hverandre, er vår oppgave å gjøre barnehagene og skolene til arenaer for fellesskap og samhold.

Vi lever i et land og en tid hvor flertallet av befolkningen har en velferd som tidligere generasjoner bare kunne drømme om. Vi lever i et land og en tid der velferdssamfunnets sikkerhetsnett gir flere muligheter enn noen gang til å leve gode liv, sosial mobilitet og rom for personlig utvikling og selvrealisering.

Men vi lever også i et land og en tid der stadig flere barnehagebarn og elever vokser opp i fattigdom. Vi lever med andre ord i en tid der velferden øker for mange samtidig som fattigdommen vokser for andre.

Dette skaper motsetninger mellom grupper i samfunnet, og det kan bidra til polarisering, noe som også preger det internasjonale samfunnet. I deler av verden opplever barn og unge krig og konflikt. Grupper av mennesker settes opp mot hverandre, og barn lærer å gjenkjenne andre som sine fiender.

Det er mot dette bakteppet vi på landsmøtet understreket:
Aldri har god utdanning vært viktigere enn i dag. Aldri har vi, som lærere i barnehage og skole, vært viktigere enn i dag. God utdanning kan dempe splittelse og utenforskap. God utdanning gir elevene mulighet for kunnskapsbygging, sannhetssøking og evne til å tenke kritisk.

I utviklingen av velferdsstaten og demokratiet har god og likeverdig utdanning vært viktig – kanskje til og med helt avgjørende. Og det er et prosjekt som aldri sluttføres.

Skal demokratiet leve, må det kontinuerlig styrkes og videreutvikles. Det må evne å møte utfordringer vi for få år siden ikke kjente til, og det må kunne løse problemer vi i dag ikke vet om eller ser rekkevidden av.

Utdanningssektoren spiller en nøkkelrolle i dette arbeidet.

For i en verden der stridende parter setter barn, unge og voksne opp mot hverandre, er vår oppgave å gjøre barnehagene og skolene til arenaer for fellesskap og samhold. Når informasjon gjøres til upålitelig propaganda som spres både i sosiale medier og fra myndighetene i land i krig, er lærernes oppgave å utvikle kritisk bevissthet og evne til å utforske ulike perspektiver.

Og når ulikhet blir brukt til å skape hat og frykt, er vår oppgave å finne verdien i mangfoldet, med respekt for hver enkelt. Uavhengig av bakgrunn, etnisitet, kjønnsidentitet eller religion.

Som avtroppende ledelse i Utdanningsforbundet håper vi du som er lærer husker på dette. Vi vet det kan være frustrerende at enhver partipolitiker, utdanningsadministrator eller journalist gjør seg selv til ekspert på detaljer i din yrkesutøvelse.

Men kanskje skal du av og til se rett forbi dem og heller finne blikket til de barna, ungdommene og voksne vi hver dag jobber for og sammen med. Det er sammen med dem vi bygger et sterkere demokrati for framtida.

Aldri har god utdanning vært viktigere!

Artikkelen står på trykk i Utdanning nr. 11/2023.

Signert

Avbildet: Steffen Handal
Steffen Handal

leder av Utdanningsforbundet

Signert

Avbildet: Terje  Skyvulstad
Terje Skyvulstad

1. nestleder

Signert

Avbildet: Hege Valås
Hege Valås

2. nestleder