- Startside
- Vi mener
- Publikasjoner
- Spesialundervisning i kommunale grunnskoler t.o.m. skoleåret 2012/13
Spesialundervisning i kommunale grunnskoler t.o.m. skoleåret 2012/13
Faktaarket presenterer utvikling over tid i bruken av spesialundervisning i kommunale grunnskoler. Vi ser blant annet på antall elever og organisering og assistentbruk.
Tekst Paul Erik Karlsen
Publisert 23.01.2013
Tekst Paul Erik Karlsen
Publisert 23.01.2013
Spesialundervisning i kommunale grunnskoler t.o.m. skoleåret 2012/13
Faktaarket presenterer utvikling over tid i bruken av spesialundervisning i kommunale grunnskoler. Vi ser blant annet på antall elever og organisering og assistentbruk.
Faktaark 2013:04. Spesialundervisning i kommunale grunnskoler t.o.m. skoleåret 2012/13 (pdf)
Dette faktaarket presenterer tall for spesialundervisning (jf. Opplæringslovens § 5–1) i kommunale grunnskoler. Kilde er Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) www.udir.no/gsi. GSI-data for spesialskoler har fra og med skoleåret 2012/13 blitt inkludert i dataene for kommunale grunnskoler.
Tabell 1: Elever meldt til PPT, elever som er tilrådd spesialundervisning av PPT og antall elever som får spesialundervisning etter enkeltvedtak
Skoleår |
Elever meldt til PPT |
Elever tilrådd spesialundervisning av PPT |
Elever som får spesialundervisning etter enkeltvedtak |
2012/13 |
63 055 |
50 904 |
50 395 |
2011/12 |
63 806 |
50 999 |
50 629 |
2010/11 |
63 370 |
50 093 |
49 708 |
2009/10 |
57 493 |
45 308 |
46 428 |
2008/09 |
54 094 |
41 425 |
42 595 |
2007/08 |
35 225 |
34 071 |
39 046 |
Fra forrige til inneværende skoleår har det vært en nedgang i elever som blir meldt PPT, tilrådd spesialundervisning av PPT og antall elever som får spesialundervisning etter enkeltvedtak. Fra skoleåret 2007/08 til 2012/13 har det blitt 11 349 flere elever som får spesialundervisning.
Tabell 2: Antall elever som får spesialundervisning etter enkeltvedtak fordelt på kjønn
Skoleår |
Gutter |
Jenter |
2012/13 |
34 177 |
16 218 |
2011/12 |
34 201 |
16 428 |
2010/11 |
33 856 |
15 852 |
2009/10 |
32 020 |
14 408 |
2008/09 |
29 553 |
13 042 |
2007/08 |
27 053 |
11 993 |
Det er mer enn dobbelt så mange gutter som jenter som får spesialundervisning. Antallet gutter som får spesialundervisning har økt med 26,3 prosent fra 2007/08 til 2012/13. I samme periode har den prosentvise økningen i antall jenter som får spesialundervisning økt med 35,2 prosent. Relativt sett er økningen størst for jenter.
Tabell 3: Prosentandel elever som får tildelt timer til spesialundervisning med under-visningspersonale og andel lærertimer til spesialundervisning per år
Skoleår |
Andel elever |
Andel timer |
2012/13 |
8,5 % |
17,6 % |
2011/12 |
8,5 % |
17,8 % |
2010/11 |
8,3 % |
17,5 % |
2009/10 |
7,8 % |
16,8 % |
2008/09 |
7,1 % |
16,2 % |
2007/08 |
6,5 % |
15,6 % |
Ser man på utviklingen fra skoleåret 2011/12 til 2012/13 er det reelt sett ingen endring i andelen elever som får spesialundervisning (jf. tabell 3). Andelen timer til spesialundervisning beregnet av alle lærertimer til undervisning viser en liten nedgang i samme periode.
Tabell 4: Antall elever som får tildelt timer til spesialundervisning med undervisningspersonale – fordelt etter timer per år
Skoleår |
1–75 timer |
76–190 timer |
191–270 timer |
271 timer eller mer |
2012/13 |
3 346 |
24 188 |
8 767 |
12 174 |
2011/12 |
3 323 |
24 225 |
8 855 |
12 154 |
2010/11 |
3 489 |
22 923 |
8 858 |
11 854 |
2009/10 |
2 982 |
21 182 |
8 117 |
11 702 |
2008/09 |
2 824 |
18 667 |
7 525 |
11 296 |
Antall elever i de ulike kategoriene timer per år til spesialundervisning med undervisningspersonale, er relativt uendret fra forrige til inneværende skoleår.
Tabell 5: Andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning fordelt på hovedtrinn
Skoleår |
1.–4. trinn |
5.–7. trinn |
1.–7. trinn |
8.–10. trinn |
Totalt |
2012/13 |
5,5 |
9,7 |
7,3 |
11,0 |
8,5 |
2011/12 |
5,5 |
9,7 |
7,3 |
11,1 |
8,5 |
2010/11 |
5,5 |
9,3 |
7,2 |
10,9 |
8,3 |
2009/10 |
5,2 |
8,6 |
6,7 |
10,2 |
7,8 |
2008/09 |
4,8 |
7,8 |
6,1 |
9,5 |
7,1 |
2007/08 |
4,2 |
7,0 |
5,5 |
8,9 |
6,5 |
Tabell 5 viser at det er elevene på de øverste trinn i grunnskolen som utgjør den største andelen av elever som får spesialundervisning. Dette har vært et relativt stabilt trekk de seneste årene, til tross for regjeringens målsetting om tidlig innsats og styrket begynneropplæring.
Tabell 6: Organisering av spesialundervisning. Antall elever som får spesialundervisning
Skoleår |
... hovedsaklig alene |
... hovedsaklig i grupper på 2 til 5 elever |
... hovedsaklig organisert på en annen måte* |
2012/13 |
6 758 |
33 474 |
10 163 |
2011/12 |
6 972 |
34 118 |
9 539 |
2010/11 |
6 887 |
31 961 |
– |
2009/10 |
7 144 |
28 530 |
– |
2008/09 |
7 461 |
25 334 |
– |
2007/08 |
6 545 |
21 965 |
– |
*Elever i denne kategorien kan få undervisningen i større elevgrupper enn 5 elever, eller undervisningen gis i grupper/klassen som eleven tilhører.
Tabell 6 viser at det er økning i antall elever som får spesialundervisningen i kategorien hovedsakelig organisert på annen måte. Antall elever i kategoriene hovedsakelig alene og hovedsakelig i grupper på 2 til 5 elever, har gått ned.
Tabell 7: Bruk av assistenter i spesialundervisningen: antall elever som får tildelt timer med assistenter som del av enkeltvedtaket
Skoleår |
1–75 timer per år |
76–190 timer per år |
191–270 timer per år |
271 timer eller mer |
Sum elever som får timer med assistenter |
2012/13 |
984 |
5 875 |
3 402 |
13 763 |
24 024 |
2011/12 |
868 |
5 796 |
3 322 |
14 183 |
24 169 |
2010/11 |
840 |
5 674 |
3 348 |
14 375 |
24 237 |
2009/10 |
921 |
5 127 |
3 684 |
13 642 |
23 374 |
2008/09 |
712 |
4 739 |
3 076 |
13 274 |
21 801 |
2007/08 |
940 |
– |
– |
11 648 |
19 550 |
Tabell 8: Bruk av assistenter i spesialundervisningen: årstimer utført av andre enn undervisningspersonale
Skoleår |
Årstimer til assistent som deltar i undervisningen |
- herav årstimer med assistent som deltar i spesialundervisningen |
Gjennomsnittlig antall årstimer per elev som får timer med assistent som deltar i spesial-undervisningen |
2012/13 |
12 026 369 |
8 504 403 |
354 |
2011/12 |
10 551 999 |
7 426 400 |
307 |
2010/11 |
9 798 826 |
6 619 741 |
237 |
2009/10 |
8 937 298 |
4 968 952 |
213 |
2008/09 |
8 849 573 |
– |
– |
2007/08 |
7 966 281 |
– |
– |
Med assistenter mener vi assistenter som er til stede i undervisningen sammen med lærer. Personer som er ansatt som assistenter, men som faktisk underviser, regnes ikke som assistenter, men som undervisningspersonale uten godkjent utdanning for de fag/trinn de underviser på. Tallene visere at det fortsatt er et høyt antall elever som får tildelt timer med assistenter som del av enkeltvedtaket.
Tallene viser også at det er en økning i antall timer som utføres av assistenter knyttet til spesialundervisningen. At GSI-statistikken viser at antall årsverk assistenter har hatt en nedgang, skyldes uklarheter og mangel på forståelse for hvor mange timer assistentårsverket består i, jf. Utdanningsforbundets Faktaark 2013:5.