Temanotatet viser noen utviklingstrekk ved ressurstilgangen i grunnskolen de senere årene. Materialet er basert på endelige GSI-tall (Grunnskolens Informasjonssystem) 2008/09, publisert 19.mai 2009.

Temanotat 6/2009: Ressursutvikling i grunnskolen fram til og med skoleåret 2008/2009 – et særskilt fokus på spesialundervisning (pdf)

GSI-statistikken viser at det fra skoleåret 2007/08 til 2008/09 har blitt 186 flere årsverk til undervisning. Økningen skyldes den sterke veksten i undervisingspersonale uten godkjent utdanning for det (de) trinn de underviser på. Antall årsverk undervisingspersonale med godkjenning utdanning har blitt redusert med ca. 300.

Gruppe­størrelsen nå har steget (svekket lærertetthet) i den ordinære undervis­ningen. En stadig større andel av elevene går nå i grupper med over 20 elever per gruppe.

I dette temanotatet har vi ønsket å se særskilt på bruk av ressurser til spesialundervisning. Stadig mer av spesialundervisningen gis til flere elever av gangen. Antallet elever som får spesialundervisning i særskilte grupper har økt markert de to siste skoleårene.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.