Strategi for norsk deltakelse i det europeiske utdannings- opplærings-, ungdoms- og idrettssamarbeidet
For å sikre nasjonale prioriteringer mener vi at det er nødvendig å utarbeide en strategi for deltakelsen i det europeiske forsknings- og utdanningssamarbeidet, og vi takker for muligheten til å gi innspill.
Publisert 10.02.2021
Utdanningsforbundets høringsinnspill til NOU2020:12 Næringslivets betydning for levende og bærekraftige lokalsamfunn
Levende og bærekraftige lokalsamfunn er viktige for Utdanningsforbundets medlemmer. Utdanningsforbundet ønsker derfor denne utredningen velkommen og vi vil benytte muligheten til å spille inn våre synspunkter.
Publisert 08.02.2021
Meld. St. 6 (2019-2020) - andre yrkesgrupper i barnehage, skole og SFO
Innledningsvis vil Utdanningsforbundet nevne at det er lettere å respondere på mer konkrete forslag. Vi er enig i at det er behov for en bred og grundig kartlegging og håper det vil komme muligheter til å respondere på alternative forslag til hvordan Udir mener oppgaver og ansvar bør fordeles.
Publisert 29.01.2021
Forslag til nye læreplaner i Vg2 og Vg3 studieforberedende programfag
Dette innspillet inneholder noen mer prinsipielle og overordnede kommentarer til utkastene på tvers av utdanningsprogrammene og fagene. Notatet tar utgangspunkt i et utvalg av tema som vi ønsker å belyse og dekker ikke hele bredden av aktuelle problemstillinger i læreplanene.
Publisert 29.01.2021
Framlegg til endringar i friskulelova om opplæring som vert gjennomført utan at læraren er til stades saman med eleven (fjernundervisning)
Det vert opplyst i høyringsnotatet at departementet tek sikte på å leggje fram ein proposisjon for Stortinget våren 2021 slik at eventuelle endringar i både opplæringslova og friskulelova kan setjast i verk hausten 2021.
Publisert 15.01.2021
NIFU-rapport 2020:4 Opptak til høyere utdanning
Utdanningsforbundet er opptatt av problemstillingen, og har i ulike høringer det siste året uttalt oss generelt positivt om Liedutvalgets forslag om å fjerne dagens system for tilleggspoeng i videregående skole, men mot de konkrete forslagene i UH-lovutvalgets for slag om å fjerne tilleggspoeng for visse språkfag og motforslaget om å fjerne kjønnspoeng.
Publisert 08.12.2020
Forslag om nye midlertidige regler om hjemmeopplæring
Utdanningsforbundet har i lang tid etterlyst en klar og tydelig forankring i arbeidsmiljøloven og det lovpålagte helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet både fra departementet og ekspertgruppa i utformingen av smittevernveiledere og i smittevernarbeidet for øvrig.
Større adgang til informasjonsdeling
Utdanningsforbundet ønsker med dette å komme med våre med innspill til forslaget. Våre innspill bygger på uttalelser fra våre fylkeslag.
Forslag til nye læreplaner i Vg2 og Vg3 yrkesfag programfag
Utdanningsforbundet er representert i alle de 10 faglige rådene som har bidratt med innspill både i forarbeidet og i utvikling av Vg2 og Vg3-læreplaner i tett samarbeid med Utdanningsdirektoratet.
Forslag til forlengelse av midlertidig forskrift om gjennomføring av utdanninger regulert av rammeplan mv. i forbindelse med utbruddet av covid-19 frem til 1. juli 2021
Utdanningsforbundet støtter videreføringen av midlertidig forskrift om gjennomføring av utdanninger regulert av rammeplan mv. i forbindelse med utbruddet av covid-19 frem til 1. juli 2021. Vi har stor forståelse for behovet for unntak fra rammeplanene. Det er viktig å legge til rette for at smitten ikke spres og samtidig å forsøke å gi fremtidens lærere den beste utdanningdet er mulig å tilby, under rådende omstendigheter.
NOKUTs evaluering av Lektorutdanning for trinn 8-13
Utdanningsforbundet er svært fornøyd med måten NOKUT organiserer arbeidet på og at alle partene i utdanningen er involverer i de ulike fasene som planlegging og gjennomføring avevalueringen.
Foreslåtte nasjonale retningslinjer for praktiske og estetiske fag for trinn 1-13
Utdanningsforbundet mener det er avgjørende for et brett kunnskapssyn i skolen, at det blir lagt stor vekt på de praktisk-estetiske fagene.
Forslag til midlertidig lov om tilpasninger i integreringsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19
Utdanningsforbundet støtter regjeringen i dens vurderinger av behovet for å være beredt om smittesituasjonen utover våren 2021 vil kreve det. Det er derfor nødvendig å klargjøre regelverket i den nye integreringsloven dersom behovet for smitteverntiltak utover det vi i dag har, blir nødvendig. Det er likevel beklagelig at tilpasningene i herværende lov ikke ble sendt på høring samtidig med tilpasningene til introduksjonsloven.
Forslag til endring i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger
Utdanningsforbundet er fornøyd med at Kunnskapsdepartementet ønsker å tydeliggjøre hvordan kravene i §1-2 og §1-4 kan oppfylles. Det er av stor betydning for den enkelte arbeidstaker, for institusjonenes og arbeidstakerorganisasjonenes arbeid at forskriften praktiseres på en koordinert og mest mulig enhetlig måte.
Forskrift om opptak til høgre utdanning for opptaksåret 2020-2021
Barnehager og skoler som tar i mot studenter i praksis må være trygge på at studentene ikke tidligere har begått overgrep mot barn og unge.
Forslag til forskrift til integreringsloven
I høringssvaret på loven støttet Utdanningsforbundet endringer som styrker den enkeltes mulighet til å fullføre formelle utdanningsløp og differensiering av deltakernes programtid på grunnlag av den enkeltes forutsetninger. Vi mente likevel at de oppsatte rammene for differensiering var urealistiske for mange.
Forslag til forlengelse av midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19
Utdanningsforbundet ser at dagens smittesituasjon gjør det nødvendig å forlenge den midlertidige loven, og støtter derfor forslaget om forlengelse. Vi støtter også i hovedsak de konkrete endringene som er foreslått, og viser til våre utfyllende kommentarer under de enkelte avsnittene.
Forlengelse av midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19
Utdanningsforbundet er enig i intensjonen med lovforslaget. Det er viktig å kunne tilrettelegge for at deltakerne i introduksjonsprogrammet kan få ta del i opplæringen selv om smitten øker i samfunnet.
Forslag om endringer fraværsreglene som følge av koronasituasjonen
Utdanningsforbundet støtter i hovedsak de foreslåtte endringene, men understreker at det er ressurskrevende for skolene å følge opp både elever som er på skolen og de som må holde seghjemme på grunn av covid-19 eller mistanke om covid-19.
NOU 2019:23 Ny opplæringslov. Høringsuttalelse fra Utdanningsforbundet
Opplæringslovutvalget har utarbeidet en svært omfattende utredning, med mange viktige prinsipielle vurderinger og en betydelig mengde forslag til lovendringer. Utredningen gir et godt grunnlag for å utarbeide et nytt lovverk som kan virke over lang tid.
NOU 2019: 25 Med rett til å mestre
Utdanningsforbundet støtter utvalgets ambisiøse mål; å gi ungdom en reell rett til å fullføre. Vi mener at dette vil bidra til at langt flere vil trives i videregående, og at elevene fullfører opplæringen.
Høringssvar til NOU 2020:3 om ny lov om universiteter og høyskoler
Utdanningsforbundet er opptatt av at de statlige universitetene og høyskolene også i fremtiden skal ha en tydelig og synlig eier i staten. Utdanningsforbundet mener at det er viktig at Kunnskapsdepartementet gjennom ny lov styrer sektoren og har fullmakter til å delegere myndighet.
Trivselsundersøkelse for 1.-4. trinn
En av målsettingene er å kunne gi grunnlag for å drive kvalitetsutvikling. Dette arbeidet bør gjøres uavhengig av en trivselsundersøkelse. I tillegg til elevmedvirkning, bør det også legges til rette for at skoleutvikling skapes gjennom lokalt partssamarbeid, også på området trivsel og læringsmiljø.