Forslag til endringer i forskrift til opplæringsloven for å iverksette lærertetthetsnorm i grunnskolen

Departementet foreslår at lærertetthetsnormen plasseres i et nytt kapittel 14 A i forskriften til opplæringsloven. Alternativt at bestemmelsen plasseres i forskriften til opplæringsloven kapittel 14. Utdanningsforbundet vil påpeke at lærertetthetsnormen er en forskrift der innholdet vil være det samme uavhengig av forskriftens plassering. Spørsmålet om plassering vil først og fremst være et spørsmål om hensiktsmessighet og regelverksteknikk.

Departementet begrunner opprettelse av et nytt kapittel 14A med at man kan synliggjøre innholdet i bestemmelsen også i kapitteloversikten. Det kan også fremstå som ryddig at minstenorm for lærertetthet får plass alene og ikke plasseres sammen med andre temaer. Utdanningsforbundet mener imidlertid at læretetthetsnormen tematisk henger sammen med de lovfestede kompetansekravene. Videre at det er unødig og uhensiktsmessig å opprette et nytt kapittel med kun en paragraf. Utdanningsforbundet foreslår at lærertetthetsnormen plasseres i forskrift til opplæringsloven kapittel 14.