Utdanningsforbundet kjemper for flere lærere både i Norge og utlandet

Utdanningsforbundet samarbeider med Education International (EI), der lærerorganisasjoner fra over 170 land er medlemmer. Sammen arbeider vi for en kvalitativt god utdanning. Det er essensielt å inkludere lærernes organisasjoner  for å nå FNs bærekraftsmål nr. 4 om retten til god utdanning for alle. Det er vi som kan utdanning, sier Handal.

Det gleder oss at det er tverrpolitisk enighet for regjeringens satsing på utdanning for utvikling. Det bidrar til at vi kan nå bærekraftsmål 4.

Offentlig styrt, gratis utdanning for alle bør være et grunnleggende prinsipp for norsk bistandspolitikk, understreker Utdanningsforbundet i høringsinnspillet.

For å kunne oppfylle menneskerettighetene om utdanning for alle, må finansieringen til skole og barnehage økes.

Utdanningsforbundet anbefaler:

• at bistand til utdanning følger prinsippene i bærekraftsmålene
  • å sikre at lærerne blir hørt gjennom trepartssamarbeid og sosial dialog
  • å øke støtten til GPE (Global Partnership for Education) til 3 milliarder for 2018-2020
  • at Norge ikke støtter opprettelse av IFFEd, som er en lånefinansiering av utdanning
  • å reetablere Norads program Skatt for utvikling
  • å sikre prioritering av lærerutdanninger

Se video fra høringen