Forslag til Nasjonale retningslinjer for treårige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag

Utdanningsforbundet er opptatt av at de partiske og estetiske fagene har en viktig plass i skolen. I de seinere årene har det vært rettet stor oppmerksomhet mot de teorirettede fagene som norsk, engelsk og matematikk. Et kjennetegn ved de praktiske og estetiske fag er at de ikke kun handler om fagene i seg selv, men også om metoder for å tilegne seg kunnskap i andre fag. Utdanningsforbundet mener at dette kjennetegnet ved de praktiske og estetiske fagene må tydeliggjøres i retningslinjene.

Språket er både i høringsdokumentet og retningslinjene noe tungt og enkelte steder upresist, og kan med fordel skrives om med tanke på aktiv bruk i praksisopplæringen. Utdanningsforbundet mener det høres passivt ut at lærerutdanningsinstitusjonen skal ut å besøke og delta på praksisskole. Her må språket bidra til aktivt å knytte teori og praksis sammen. Likeså må språket bidra til at lærerutdannere fra campus og lærerutdannere i praksisfeltet samarbeider om praksisopplæringen. Utdanningsforbundet etterlyser tydeligere beskrivelser av at den teoretiske kunnskapen studenten tilegner seg på campus må gjenspeiles i praksisopplæringen, og motsatt.