Forslag til Nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8-13

Utdanningsforbundet mener at dette forslaget er et godt grunnlag for lektorutdanningen.
Retningslinjene legger til rette for at den enkelte student kan bli godt kvalifisert for læreryrket og inneha den kompetansen som kreves. Utdanningsforbundet er fornøyd med vektleggingen av utøvelse av faglig skjønn og behovet for å trene på etiske problemstillinger. Videre er vi svært fornøyd med at profesjonsetikken tydelig er forankret i lektorutdanningen.

Utdanningsforbundet mener det er positivt at strukturen og tema i retningslinjedokumentet er omtrent lik det for grunnskolelærerutdanningen. Flere av våre medlemmer kommenterer at retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen er hensiktsmessig og godt organisert.