Forslag til lovendring og forskriftsendring om folkehøyskolelovens anvendelse på Svalbard

Utdanningsforbundet mener imidlertid at andelen utenlandske elever kan økes noe, dersom det etter 1. opptak ikke skulle være en høy nok andel norske søkere.

Folkehøyskolens formål er å fremme allmenndanning og folkeopplysning, og folkehøyskolen har en bred tilnærming til kunnskap, ferdigheter og holdninger. Dette er et formål og verdigrunnlag som Utdanningsforbundet støtter fullt ut.

Det finnes i dag både barnehager og en 1-13 skole i Longyearbyen, og Utdanningsforbundet tror at folkehøyskolen vil kunne bli en positiv tilvekst til utdanningstilbudene på øygruppen Svalbard.
Utdanningsforbundet tror også at en etablering av folkehøyskole på Svalbard vil være positivt både for lærere som allerede er etablert på Svalbard og for lærere som ønsker å etablere seg der.