Endringer i introduksjonsloven og tilhørende forskrifter

Vi mener imidlertid at introduksjonsloven må styrkes på disse områdene:

• Rett til rådgiverressurs. Utdanningsforbundet mener at det må nedfelles rett til både utdannings- og karriererådgiving samt sosialrådgiving for voksne som får opplæring etter introduksjonsloven. I tillegg bør det være en lovfesting av rådgivning av stedlig rådgiver slik at relasjonen mellom elev og rådgiver kan bli god og tett.
  • Krav til kontaktlærerressurs. Utdanningsforbundet mener at en lovfesting av kontaktlærer etter voksenopplæringen og etter introduksjonsloven er nødvendig for å styrke opplæringen. Elever som omfattes av introduksjonsloven må få rett til kontaktlærer på lik linje med barn og unge i grunnopplæringen.
  • Krav til lærerkompetanse. Voksne skal ha rett til formelt kvalifiserte lærere. Utdanningsforbundet mener at det må innføres formelle kompetansekrav for de som skal undervise etter introduksjonsloven. Det bør innføres krav om faglig fordypning i relevante fag for lærere som underviser i norsk etter introduksjonsloven