- Minstenorm er det beste middelet

- Når hver tredje lærer melder at de har for store klasser til å følge opp hver elev og gi et godt nok tilpasset opplæringstilbud, så betyr det at mange elever ikke får den tette oppfølgingen som de trenger og som de har behov for, understreket Handal under høringen i Utdannings- og forskningskomiteen.

Utdanningsforbundet har i sitt innspill til komiteen lagt vekt på behovet for en regelstyring og norm for lærertetthet i norsk skole. Tett oppfølging av elevene er avgjørende for å skape en god skole og et godt læringsmiljø for barn og unge. I dag varierer lærertettheten i ordinær undervisning med over 300 prosent mellom sammenlignbare kommuner, og enda mer mellom skolene.

- Uendret de siste 20 årene

Denne betydelige variasjonen i lærertettheten utfordrer det grunnleggende prinsippet i norsk skole om et likeverdig opplæringstilbud. Erfaringene fra bevilgninger til økt lærertetthet gjennom de siste 10 årene viser at målsettingen neppe kan oppnås uten regelstyring.

- Med dette forslaget har Stortinget de siste åtte årene samlet sett bevilget om lag seks milliarder kroner for at kommunene skal forbedre lærertettheten i landet, understreket Handal. I tillegg kommer ordninger som kompensasjon for elevtallsøkningen og øremerkede midler som samlet sett skulle ha resultert i en lærertetthet som er mye bedre enn den er.

- I stedet for bedring, er lærertettheten nesten uendret. Gjennomsnittlig gruppestørrelse har vært omtrent uendret de siste 20 årene.

Se Handals innspill til Utdannings- og forskningskomiteen om statsbudsjettet for 2018

Utdanningsforbundet mener:

  • Elevenes rett til et likeverdig opplæringstilbud og tilpasset opplæring må sikres gjennom lovfesting av en nasjonal minstenorm for lærertetthet
  • En skjerpet minstenorm for antall barn per barnehagelærer må være første steg i retning av å sikre at andelen barnehagelærere i direkte arbeid med barna er minimum 50 prosent av grunnbemanningen
  • Omleggingen fra førskolelærerutdanningen til den nye barnehagelærerutdanningen har gjort behovet for en kategoriheving av utdanningen prekær.

Positivt med skjerpet minstenorm

Handal trakk også fram regjeringens planer for en minstenorm for barnehagen.

- Det er veldig positivt at regjeringen vil skjerpe minstenormen for antall barn per barnehagelærer og innfører en minstenorm for bemanning i barnehagen. Dette er et steg i retning av en minstenorm som tilsier 50 prosent barnehagelærere.

- Nå bør Stortinget bevilge midler til en opptrappingsplan som legger til rette for å nå dette målet, understreket han.

- Hvordan man gjør det er helt avgjørende for om man kan nå dette målet.