TV2 - Oslo

I TV2 - Oslo begynner fordypningen i kjernetemaene i grunnopplæringen, men hele veien med et praktisk fokus på utfordringer arbeidsplasstillitsvalgte kan møte.

Svarene på mange av oppgavene deltakerne får, finnes i Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen, men kurset kommer også inn på andre avtaler og lover. I en del av oppgavene må deltakerne bruke erfaringer og skjønn. Dette gjelder blant annet innenfor temaet profesjonsbevissthet, som vi bruker en god del tid på i kurset.

Målene for hvert kurs er delt opp etter de fem kjernetemaene som går gjennom hele grunnopplæringen. For TV2 er det følgende mål:

Klubbarbeid og fagforeningsbevissthet

• Vet mer om hvordan godt klubbarbeid drives

Hovedavtalen, medbestemmelse

• Er trygg på arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i medbestemmelse og partssamarbeid

Lønns- og arbeidsvilkår

• Kjenner hovedtrekkene i Utdanningsforbundets politikk for lønns- og arbeidsvilkår
  • Er bevisst mulighetene til å påvirke innenfor rammene av lover, avtaler og Utdanningsforbundets politikk

Profesjonsbevissthet

• Forstår verdien av å bruke profesjonsperspektivet i arbeidet som arbeidsplasstillitsvalgt i klubben og overfor arbeidsgiver

Kommunikasjonsferdigheter

• Har innsikt i Utdanningsforbundets kommunikasjonsplattform og hvordan de kommuniserer godt med medlemmer og ledere
  • Har et bevisst forhold til kontakt med media og bruk av sosiale medier

Deltakerne har en oppgave som forberedelse til TV2:

• Ta kontakt med din leder og be om et møte. På møtet skal dere i fellesskap gå igjennom formålsparagrafen i hovedavtalen for å få en felles forståelse av hva som står der og hva som er intensjonen med formålsparagrafen.

Underveis i TV2 skal deltakerne dele erfaringer fra hvordan møtet med leder og klubbmøtet gikk.