Kampanje: Savnet lærer

Den landsomfattende lærerkampanjen "Savnet lærer" hadde som mål å belyse lærerkrisen og bidra til å gi lærerne et lønnsløft i vårens lønnsoppgjør.

Gjøvik

Plakatoppheng i lokallagets lokaler. 14.02.2022

Kvinne foran vegg med plakater
Aud Heiberg ved plakatene

Østre Toten

Østre Toten 14.02.2022. Markering foran rådhuset.

Østre Toten_rådhus.jpg
Fra venstre: Madelen Wang, Christine Coventry Dahl, Ida Fossnes, Heidi Merete Wangen Larsen og Linn Therese Myhrvold.

Elverum

Markering 19.02.2022

Elverum februar 01.jpg
Fra venstre: Lars Frode Finstad, Randi Wood, Merete Solberg, Gunhild Grindjordet og Lisbeth Jensstad.

Kongsvinger

Markering 22.02.2022.

Aksjon på Kongsvinger
Fra venstre: Tom Haget, Marius Ellingsen og Line Lysen

Øystre Slidre

Lørdag 5. mars 2022. Stand utenfor Coop'n.

«Det var veldig hyggelig, og mange stoppet for en kort eller lengre prat. Kokosbollene, smultringene og kaffen de ble tilbudt falt i smak. Vi hadde også noen profileringsartikler til de som ville ha det. Vi opplevde stor støtte blant så og si alle, både fastboende og tilreisende, som stoppet opp denne litt grå og kalde marsdagen i fjellbygda Heggenes.»

To kvinner på stand

Fra venstre: HTV og lokallagsleder Tone Klevrud og nestleder Gro Anita Trøyflat i Utdanningsforbundet Øystre Slidre i Valdres

Trøndelag og Stjørdal

- Da KS arrangerte Arena Trøndelag på Scandic Hell, Stjørdal, var vi på plass for å vise at rekrutteringsutfordringene i læreryrket må tas på alvor!

Geir Røsvoll, fylkesleder.

Kai Nilsen og Trond Iversen fra Utdanningsforbundet Trøndelag

Inger-Anne Sundbø og Hilde Øia fra Utdanningsforbundet Stjørdal

Lillestrøm

Fredag 11. mars 2022

- I dag har vi i Lillestrøm hatt morgenaksjon ved Lillestrøm stasjon for å sette fokus på #savnetlærer aksjonen.
Vi fikk kommet i prat med mange og delte ut kaffe i kopper med UDF-logo, litt effekter og twist.
Mange gode tilbakemeldinger og støtteerklæringer fra folk der ute som opplever at bruken av ufaglærte på fast og halvfast (vikartimer) bør ha mye større fokus da dette handler om fremtiden vår. Mange foreldre som reagerte og fortalte om bruk av ufaglærte.
Tilfeldigheter gjorde til at en liten gjeng stortingspolitikere også stoppet opp på vei til et arrangement og vi fikk støtte fra både MDG og AP 💪

Alexander Fjellestad

Nestleder i lokallaget Jon Ola Eggen prater med to skolelever. (Foto: Alexander Fjellestad)

Fra venstre Lene, Skjønhaug, Nestleder Jon Ola Eggen, Leder Kristin Løver og Hilde H. Svendsen. (Foto: Alexander Fjellestad)

Tavle i «klasserommet» vi satt opp. (Foto: Alexander Fjellestad)

Stavanger

Arrangement i Stavanger sentrum 12. mars.

- Det ble en flott markering med mye folk til stede. Vi fikk snakket med mye folk om tema og fikk stort sett bare positiv respons. Vi hadde leid inn en lokal underholdningsgruppe som hadde laget et skikkelig morsomt innslag om tema. Anbefaler virkelig å se innslaget som ligger på Facebooksiden vår. Veldig kjekk kampanje som vi tror har hatt mye for seg før årets tariffoppgjør.

Hildegunn Huse, Nestleder Utdanningsforbundet Stavanger

Fylkeslaget kom innom og besøkte arrangementet. Fra venstre Espen van der Hoeven, Hogne W. Helgesen, Kari Holmøy og Gunn Reidun Tednes Aaserød.

Fra underholdningen.

Lokallagsleder Irene Salthe og sentralstyremedlem Inger Haraldsen

Vestvågøy

Representanter fra styret i lokallaget sto på stand i Lofotsenteret på Leknes lørdag 19. mars 2022.

Les lokallagets egen sak om arrangementet Savnet lærer på Vestvågøy (utdanningsforbundet.no)

Lokallagets representanter i hvite t-skjorter (fra venstre): Asbjørn Andersen (delvis skjult), Erlend Langstrand og Tom Nedrebø

I hvit t-skjorte, fra venstre: Asbjørn Andersen, Erlend Langstrand. Med ryggen til i rosa jakke: Gøril Jenssen

Fra venstre: Asbjørn Andersen, Tom Nedrebø, Erlend Langstrand og Gøril Jenssen

Planlegger dere et lokalt arrangement i forbindelse med kampanjen? Eller har dere allerede hatt et? Ta gjerne bilder og video når dere henger opp plakater eller snakker med folk. Send de til rikke.bjurstrom@utdanningsforbundet.no så legger vi dem ut på denne siden.

Her er tre korte filmer du kan laste ned og dele i sosiale medier. Filmene blir også spredt på YouTube og vil deles fra Utdanningsforbundets sosiale medier-kontoer underveis i kampanjen. Gi dem gjerne en "like" og del dem videre.

Film 1
Film 2
Film 3

Det finnes flere måter å samle statistikk og informasjon om ansatte i skolen på. Utdanningsforbundet bruker tall på lærermangel fra SSB. I dette intervjuet forklarer statistikkansvarlig i SSB, Emmie Stolpe Foss, hva tallene sier.

Vi har utarbeidet to regneark der du kan se nærmere på antall lærerårsverk uten godkjent lærerutdanning.

Hvor stor andel av lærerårsverkene utføres av noen som har bare videregående opplæring? Hvor mange har en universitetsgrad, men ingen pedagogisk utdanning? Du kan søke på tall for grunnskolen i hver kommune og for videregående skole på fylkesnivå.

Regnearket inneholder instruksjoner om hvordan du velger kommune/fylke og nærmere forklaring på tallene.

Se regnearkene her