Roser tiltak med redaktørstyrte medier til unge

Feilinformasjon og usann informasjon er en av de største truslene mot tillit i dagens samfunn. – Derfor er det flott at Amedia nå gir unge tilgang til sine redaktørstyrte medier, sier Thomas Nordgård i Utdanningsforbundet.

– Elever bør få tilgang til redaktørstyrte medier, både for å heve kunnskapen om kildekritikk og for å øke unges deltakelse i den offentlige samtalen. Vi må ta kampen mot desinformasjon hver eneste dag. I det arbeidet er redaktørstyrte medier viktig fordi de tilbyr kvalitetssikret innhold, sier Thomas Nordgård, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, og fortsetter:

– Snart er det stortingsvalg i Norge. Med det internasjonale bakteppet, er det ekstra viktig at unge får tilgang til redaktørstyrte medier.

Vi heier på tiltaket og oppfordrer andre mediehus til å gjøre det samme. Thomas Nordgård

Gratis tilgang

I forrige uke lanserte Amedia den nye tilgangsløsningen som gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til konsernets aviser og partneraviser. Dette omfatter både lokale og nasjonale nyheter, levert av nesten 1400 journalister over hele landet.

– Nå gir vi unge i hele Norge enkel tilgang til alle våre aviser, med faktasjekket og engasjerende innhold som de kan stole på – nå, når det gjelder som mest: i valgkampen, og i en urolig tid for demokratiet i verden, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia og prosjekteier for initiativet, i en pressemelding.

Les mer: 400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser (amedia.no)

Demokrati og medborgerskap i skolen

Nordgård peker på at demokrati og medborgerskap er et tverrfaglig tema i skolen. Elever skal øve seg på å utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, står det i læreplanen. De skal også lære seg å bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

Stadig flere unge leser nyheter gjennom sosiale medier, noe som kan gi elevene et snevert bilde av samfunnet, siden algoritmene baserer seg på hva man allerede er interessert i.

– Skolen skal gjøre elevene bedre i stand til å delta i demokratiske prosesser. Dersom elever får tilgang til redaktørstyrte medier, vil det gi dem bedre muligheter for å kunne skille mellom falske og ekte nyheter og til å ytre seg offentlig, sier Nordgård.