– Bør lukke bakdøra til klasserommet

Regjeringen vil jobbe videre med kompetansekravet for ansettelse av lærere. – Dette er den klart viktigste delen av den nye opplæringsloven. Vi har svært store forventinger til at regjeringen nå skjerper lovteksten og sikrer alle barn og unge lærere med lærerutdanning, sier Steffen Handal.

I dag, fredag, la regjeringen fram sitt forslag til ny opplæringslov. Samtidig ble det klart at de vil jobbe videre med kompetansekravet for tilsetting. Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal understreker at dette er svært positivt.

– Mange av de gode tiltakene denne loven kommer med for å ivareta elevenes rettigheter og et godt opplæringstilbud vil rett og slett ikke være mulig å gjennomføre uten lærere med lærerutdanning i klasserommene, sier han.

«Departementet har satt i gang eit arbeid med å vurdere om det bør gjerast endringar i reglane for tilsetjing i lærarstilling i skolen. Departementet vil vurdere om reglane bør gjerast meir tydelege eller justerast, i tillegg til å vurdere om det bør gjerast endringar i kva reglar som står i høvesvis lov og forskrift. I denne prosessen har departementet dialog med partane. Om nødvendig vil det bli sendt forslag til endringar på høyring.»

Derfor er kompetansekravet den klart viktigste delen av den nye opplæringsloven, mener Handal.

– At lærere som underviser i norske klasserom skal ha en lærerutdanning har vært vårt absolutt viktigste krav inn i dette arbeidet. Regjeringen har åpenbart lyttet til oss når de nå vil gå en ekstra runde før de lander denne delen av opplæringsloven, sier han.

Nå må både Utdanningsforbundets medlemmer og de politiske partiene kjenne sin besøkelsestid, mener Handal.

– Alle som er opptatt av kvalitet i skolen og elevenes læring og utvikling, må bidra til at vi får en bedre lovtekst om kompetansekravet.

– Må lukke bakdøra

Opplæringsloven skal sikre at alle elever i grunnskolen og videregående skole får like muligheter til allsidig utvikling og læring, uavhengig av bakgrunn, bosted og forutsetninger.

Dette er også bakgrunnen for at Utdanningsforbundet har vært opptatt av at de som tilsettes i undervisningsstillinger skal ha lærerutdanning. I dag mangler nesten 1 av 5 lærerårsverk en lærerutdanning.

– Vi har svært store forventinger til at regjeringen skjerper lovteksten og sikrer alle barn og unge lærere med lærerutdanning, sier Handal med henvisning til det videre arbeidet med kompetansekravet.

Regjeringen må vise at de er villige til å satse, mener Handal.

– Tonje Brenna bør lukke bakdøra til klasserommene, sier han.

– Det er lærerutdanningene som gir nødvendig faglig, pedagogisk og didaktisk kompetanse for å ivareta målene i grunnopplæringen. Derfor må vi få på plass et regelverk som er utvetydig på at man skal ha lærerutdanning for å tilsettes som lærer i skolen.

Vil studere lovforslaget

Når det gjelder lovforslaget som regjeringen nå har lagt fram, omfatter denne en rekke viktig forhold. Utdanningsforbundet kommer til å gjøre en grundig gjennomgang.

– Opplæringsloven er det viktigste dokumentet for elever, lærere og ledere, fordi den regulerer skolehverdagen, rettigheter og plikter. Vi ser frem til å studere forslaget nøye, sier Handal.

Regjeringen la fram sitt forslag til ny opplæringslov 24. mars. Den nye loven er nå sendt til Stortinget, som skal behandle forslaget. Den skal etter planen tre i kraft fra skolestart 2024.

Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å utarbeide forslag til forskrifter til den nye loven. Forslag til forskrifter vil bli sendt på høring senere i 2023.