Nå er vår nasjonale kampanje om lærerkrisen i gang

Den neste måneden kan du forvente å se mye til Utdanningsforbundets store kampanje for å rette søkelyset mot lærerkrisen.

Fra midten av februar og noen uker framover deltar tusenvis av medlemmer og tillitsvalgte over hele landet i Utdanningsforbundets kampanje «Savnet lærer».

Savnet lærer: Kampanjesiden

Det er mange som snakker om fastlegekrisen i landet. Langt færre er bekymret for den omfattende lærermangelen – selv om nesten hvert femte lærerårsverk i skolen er besatt av «lærere» uten noen form for lærerutdanning, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Dette er et samlet tall for grunnskolen og videregående, både offentlige og private skoler, og for landet sett under ett. I noen kommuner er situasjonen bedre, i andre atskillig verre.

Kampanjen skal belyse lærerkrisen og sette rekrutteringsproblemene i sammenheng med lærernes lønnsnivå. Lærere i skoleverket tjener mindre enn alle andre yrkesgrupper med like lang utdanning, både i offentlig og privat sektor.

Lærertittelen er ikke beskyttet, som for eksempel lege, advokat eller psykolog. Hvem som helst kan kalle seg lærer hvis de jobber i en lærerstilling. Mange foreldre og politikere er derfor ikke klar over omfanget av lærerkrisen i norske skoler. Det vil Utdanningsforbundet gjøre noe med.

Til kampanjen er det laget flere «savnet-plakater» som kan henges opp lokalt på kjøpesentre, offentlige oppslagstavler og stolper der dette er lov. I tillegg kan alle lokallag laste ned en savnet-plakat-mal og sette inn egne lærermangeltall for kommunen.

Kampanjemateriell finner du her (krever innlogging)

Kampanjen spres bredt gjennom avisannonser, store reklameplakater på togstasjoner og i gatebildet, på YouTube og på Facebook og Instagram.

Facebook-annonser:

Facebook-annonser til kampanjen Savnet lærer.

Annonser i nettaviser:

Annonser i nettaviser til kampanjen Savnet lærer.

YouTube-annonser:

YouTube-annonser til kampanjen Savnet lærer.