Gratulerer med Verdens lærerdag!

Steffen Handal skriver til medlemmene på Verdens lærerdag.

Kjære lærere i barnehage og skole – gratulerer med verdens lærerdag!

Årets innhold er hentet fra den internasjonale utdannings-agendaen: Betydningen av kvalifiserte lærere! Internasjonale ledere behandlet temaet på et eget FN-toppmøte om utdanning i september. Temaet kunne neppe ha vært mer aktuelt i Norge.

Les mer om Verdens lærerdag

Vi har akkurat avsluttet en streik som handlet om lærerrekruttering og verdsetting av kvalifiserte lærere i skolen. I sist uke kom det tall fra SSB som viser at nesten en av tre barnehagelærere har forlatt barnehagen i løpet av de ti siste årene. Det mangler mange tusen lærere i barnehage og skole i Norge. Flere kvalifiserte lærere vil være en viktig sak i mange år framover.

Vi skal bruke denne dagen til å vise at gode lærere bidrar til gode samfunn.

Det er krig og konflikt i mange deler av verden i dag, også i Europa. UNESCO har laget en rapport som peker på utdanningens betydning for å endre samfunnet i retning av fred, rettferdighet og større bærekraft. Rapporten peker på at den internasjonale utdannings-pendelen må snu. Bort fra overdreven oppmerksomhet mot konkurranse gjennom internasjonale målinger, og over mot samarbeid, felles verdier og utdanning med stor bredde i fag og innhold. UNESCO mener vår felles framtid springer ut av god utdanning for alle – og at dette oppdraget krever kvalifiserte lærere.

Kjære lærere: Bruk verdens lærerdag til å snakke om den viktige jobben vi gjør – og om hvor viktig utdanning er for et godt samfunn.