Flere kan få tilbud om videreutdanning - søknadsfrist 1. mars

Lærere i barnehage og skole kan innen 1. mars søke videreutdanning til høsten. Praktiske og estetiske fag blir prioritert.

Det er i 2022 satt av 1,7 milliarder kroner til videreutdanning for lærere i skolen, og 100 millioner kroner til videreutdanning for barnehagelærere.

Kunnskapsdepartementet anslår at det vil gi tilbud til rundt 5.500 lærere i skolen. I barnehagen anslås det at 1.150 lærere får tilbud, noe som er 150 flere enn i fjor. Økningen i barnehage skal i hovedsak gå til spesialpedagogikk.

I skolen prioriteres praktiske og estetiske fag, og 600 lærere kan få tilbud om videreutdanning i disse fagene. Det er en dobling fra året før. Eksempel på praktiske og estetiske fag er kunst og handverk, musikk og kroppsøving.

Se hele saken fra regjeringen her

Gjennomslag for å fjerne tilbakevirkende krav

Det har vært gjort et viktig arbeid på alle nivå i Utdanningsforbundet for å fjerne kravene til kompetanse for undervisning i norsk, norsk tegnspråk, samisk, matematikk og engelsk for lærere med godkjent utdanning, som ble innført i 2015. Utdanningsforbundet er fornøyd med at regjeringen har lyttet til oss, og at det i Hurdalsplattformen slås fast at kravene til kompetanse for undervisning i fag ikke lenger skal gjelde for lærere utdannet før 2014. Regjeringen har varslet at de vil sende forslag om dette på høring i løpet av våren.

Les mer og søk om videreutdanning på sidene til Utdanningsdirektoratet