Arendalsuka: Her er Utdanningsforbundet

Nå samles det politiske Norge under Arendalsuka. Utdanningsforbundet er selvsagt med på viktige debatter om utdanning, skole, barnehage og læreryrket.

Fra mandag 15. august er det duket for en rekke debatter, samtaler og møter under Arendalsuka, uka som har vokst seg til en slags institusjon i norsk politikk.

I denne arikkelen kan du lese om noen av arrangementene Utdanningsforbundet deltar på, flere av dem kan du se hjemmefra fordi de strømmes.

Debatten «Kan skolen utjevne forskjeller?» tirsdag 16. august klokka 15 er på hovedprogrammet til Arendalsuka, og Utdanningsforbundet er arrangør sammen med NOVA og NTNU.

Her møter du blant annet kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap), Venstreleder Guri Melby og Steffen Handal til diskusjon rundt et viktig tema: Kan skolepolitikken utjevne sosiale forskjeller, bør det være et sentralt mål og hva må i så fall til?

Fakta viser, ifølge Stoltenberg-utvalget, at det er 160 ganger mer sannsynlig at en jente med minst en foreldre med høyere utdanning oppnår toppresultat, enn at en gutt med to foreldre med bare grunnutdanning gjør det. Kan skolepolitikken utjevne sosiale forskjeller, og bør det være et sentralt mål for den?

Følg debatten og les mer her.

Skoleprøver og lekens verdi

Dagen før, mandag 15. august, deltar Steffen Handal i panelet under debatten «Hvem skal bestemme over omfanget av prøver i skolen?»

Noen av de sentrale spørsmålene inn i denne debatten er: Hvilke prøver trenger skolen og lærerne – og hvorfor? Hvem er det som skal bestemme det? Og hva – eller hvem – er det egentlig som styrer disse valgene?
Her kan du lese mer om arrangementet og se på debatten – som starter klokka 16.00

Hva er lekens egenverdi? Trolig får noen gode svar tirsdag 16 august klokka 17, da starter debatten «Verdien av lek i barnehage og skole» arrangert av Lærerprofesjonens etiske råd. Fra Utdanningsforbundet deltar sentralstyrets Siri Skjæveland Lode.

En trygg skole

«Hvordan gjør vi skolen til et trygt sted for alle?» heter debatten der seksualundervisning og inkludering er viktige elementer. Den starter klokka 10, onsdagen i uka, og er i regi av Nasjonalt SRHR-nettverk, Sex og samfunn. Utdanningsforbundet og sentralstyrets Siri Skjæveland Lode deltar, og sammen med blant annet Elevorganisasjonen.

For Utdanningsforbundet er arbeid mot mobbing viktig, og vi er derfor med i Partnerskap mot mobbing - sammen med regjeringen og 13 andre organisasjoner. Klokka 11-13 onsdag under Arendalsuka kan du møte Utdanningsforbundet på standen til partnerskapet i Strandgaten i sentrum av byen.

Lærermangel og lønn

«Hvordan kan vi rekruttere og beholde flere lærere?» Det diskuteres fra klokka 16.30 onsdagen under Arendalsuka. Steffen Handal deltar i panelet sammen med blant annet politikere. Ifølge SSB jobber hver tredje lærerutdannede utenfor skoleverket. Her kan du lese mer om debatten om rekruttering og gjennomstrømming i norsk lærerutdanning.

«Hvor vil vi med digitaliseringen i skolen? »Det debatteres torsdag 18. august fra klokka 12. Steffen Handal deltar. Pandemien har endret skolenes bruk av læremidler, og digitaliseringen har for alvor skutt fart. Hvordan gir digitale læremidler merverdi? Det er et sentralt spørsmål i debatten som er i regi av blant annet IKT Norge og Utdanningsdirektoratet. Her kan du følge debatten og lese mer.

Lønnsdannelse og forhandlinger er under lupen klokka 14 samme dag. Da starter debatten Frontfaget – finnes det et bedre alternativ? LO er arrangør og Steffen Handal er blant deltakerne sammen med andre fagforeningsledere.

På Arendalsukas siste dag, fredag klokka 9 blir det debatt om hvorfor barnehagelærere trenger masterkompetanse. Nestleder Hege Valås deltar og har innledning: Hvordan rekruttere til masterutdanningene? Les mer om arrangementet i regi av UiA her.

Unio er også godt på plass under Arendalsuka med både debatter og egen kafé.
Hele uka står dessuten Utdanningsforbundet Arendal på stand i byen. Møt våre tillitsvalgte der!