– Fortsatt ikke nok barnehagelærere

Selv om det er blitt litt flere barnehagelærere det siste året viser nye tall at det kun er 7 av 10 barnehager som oppfyller pedagognormen. – Utviklingen går fortsatt for sent, mener nestleder Hege Valås.

Pedagognormen stiller krav om minst 1 pedagogisk leder per 7 barn under 3 år, og minst 1 pedagogisk leder per 14 barn over 3 år. De nye tallene fra Utdanningsdirektoratet viser at kun 71 prosent av barnehagene oppfyller pedagognormen.

Nestleder Hege Valås i Utdanningsforbundet mener regjeringen må styrke satsingen på flere barnehagelærere, noe kunnskapsminister Tonje Brenna også har signalisert.

– Det er bra at kunnskapsministeren nå varsler økt satsing på et bedre barnehagetilbud og flere barnehagelærere. Det har også regjeringen varslet i Hurdalsplattformen, sier hun.

Andelen barnehagelærere av grunnbemanningen har kun økt fra 42,3 prosent i 2020 til 42,7 prosent i kommunale barnehager i 2021 og fra 41,4 prosent til 41,8 i private.

Kunnskapsministeren sier i en pressemelding om tallene at:

– Barnehagen er den delen av utdanningsløpet som betyr mest for barn og unges utvikling. Da er det et paradoks at det er i barnehagen kompetansenivået er lavest. Regjeringen vil at barna skal møte flere ansatte med riktig kompetanse og heve kvaliteten på barnehagetilbudet, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).

Se pressemeldingen: Tre av ti barnehager oppfyller ikke pedagognormen

Utdanningsforbundet mener at minst 50 prosent av de ansatte i barnehagene skal ha barnehagelærerutdanning. Også dette målet stiller regjeringen seg bak.

Skal utvikle ny barnehagestrategi

Fredag denne uken møter kunnskapsministeren et nyopprettet Nasjonalt barnehageforum med medlemmer fra sentrale aktører i barnehagesektoren, blant annet med Utdanningsforbundet. Sammen skal de diskutere hvordan man kan utvikle kvaliteten i barnehagen fram mot 2030. En ny strategi skal være klar til høsten.

– Vi er positive til arbeidet som nå skal gjøres og vi vil bidra med vår kompetanse slik at barnehagetilbudet blir styrket og barnhagelærernormen (pedagognormen) nås, sier Valås.

Men hun mener samtidig at den nye satsingen ikke må gå på bekostning av tiltak som allerede er igangsatt for å rekruttere nok barnehagelærere til barnehagene.

– Vi er utålmodige. Barna trenger flere ansatte og nok ansatte med riktig kompetanse, sier hun.

Om statistikken

Utdanningsdirektoratet har publisert ny statistikk som viser situasjonen i barnehagene per 15.12.2021. Tallene er basert på BASIL og innhentes i hver enkelt barnehage.

Antall og andel barnehagelærere:

• I 2021 ble 26.827 årsverk utført av barnehagelærere i grunnbemanningen, dette er en økning på knapt 70 årsverk fra 2020. Grunnbemanningen er definert som pedagogisk leder, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter. Det vil si at styrere ikke er inkludert. Økningen i antall årsverk utført av barnehagelærere må også sees i sammenheng med at det har vært et fall i antall barn i barnehage.
  • Antallet årsverk utført av styrere har falt svakt, en fortsettelse av en trend som har vart en del år.
  • Antallet barn per barnehagelærer var 13,1 i 2021. Dette er en reduksjon fra 13,3 barn per barnehagelærer i 2020. Det er litt flere barn per barnehagelærere i private barnehager enn i kommunale barnehager.
  • Andelen årsverk utført av barnehagelærere som en del av grunnbemanningen i ordinære barnehager, har økt fra 41,8 prosent i 2020 til 42,3 prosent i 2021. Andelen barnehagelærere har nå steget svakt i flere år. Hvis vi inkluderer ansatte med annen pedagogisk utdanning, som tilsvarer utdanningskravet til pedagogisk leder sammen med barnehagelærere, er andelen 43,6 prosent.
  • Andelen barnehagelærere av grunnbemanningen har økt fra 42,3 prosent i 2020 til 42,7 prosent i kommunale barnehager i 2021 og fra 41,4 prosent til 41,8 i private.
  • Overordnet blir det altså flere barnehagelærere og større andel barnehagelærere, men utviklingen går sakte.

Bruk av dispensasjoner:

• 70,6 prosent av barnehagene oppfyller pedagognormen uten dispensasjon fra utdanningskravet. Dette er en økning på 2 prosentpoeng fra 2020. 7 prosent av barnehagene oppfylte ikke pedagognormen, mens 23 prosent av barnehagene oppfylte pedagognormen med dispensasjon.
  • Det mangler totalt litt over 2.200 årsverk på nasjonalt nivå for å oppfylle kravet om maks 14 barn per pedagogisk leder. I 2020 manglet det 2 500 årsverk.

Bemanningstetthet:

• Bemanningstettheten er 5,7 barn per ansatte i grunnbemanningen. Dette har vært stabilt de siste årene. Bemanningstettheten er marginalt dårligere i private barnehager.

Se hele statistikken fra Utdanningsdirektoratet: Fakta om barnehager 2021

Sitert