Webinar om partssamarbeid og bærekraft i skoler og barnehager

I forrige uke avholdt Utdanningsforbundet og KS et webinar om partsamarbeid innen klima- og bærekraftsarbeid i skoler og barnehager. Her kan du se hele arrangementet.

Fra Utdanningsforbundet deltok blant andre lokallagsleder i Trondheim, Gry Camilla Tingstad. Hun var optimistisk i forhold til det videre partsamarbeidet:

– Partssamarbeidet er blitt veldig styrket under koronapandemien. Derfor er det et sterkt fundament ute på alle skoler og barnehager i Trondheim for at man kan fortsette dette samarbeidet med bærekraftssaken.

Hun trakk fram flere eksempler på saker man kan ta inn i partsamarbeidet:

– Et eksempel er at vi har begynt å bruke kortreist mat i våre kantiner istedenfor importert mat. Andre ting å se på er hvordan man kommer seg til og fra jobb. Strøm og energibruk er et annet eksempel på tiltak man kan velge å satse på. Man kan også trekke inn elevrådet i dette arbeidet slik at det blir en sammenheng mellom dette og fagfornyelsen og i barnehagens tilfelle, rammeplanen. Det vi lærer i teori, det skal vi også gjøre i praksis, fastlo Tingstad.

Arrangementet ble avholdt i forbindelse med Arbeidslivets klimauke.

Webinar bærekraftig utvikling i barnehage og skole