Vil undersøke lovligheten av nye karanteneregler

– Vi samler nå alle innspill fra våre medlemmer, og der ligger det mange spørsmål som vi ønsker svar på fra myndighetene. Vi må få en klarhet i hva som er rett og hva som er feil, sier nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, til Dagsavisen om de nye karantenereglene.

Utdanningsforbundet er sterkt uenig i de nye reglene som pålegger ansatte i barnehage og skole å gå på jobb når de er nærkontakter til noen som er smittet av korona, men samtidig være i karantene på fritiden.

Til Dagsavisen sier Skyvulstad at det er gitt klar beskjed til kunnskapsminister Tonje Brenna.

– Vi har sagt fra til henne hvordan dette oppleves, men jeg har jo registrert at hun likevel står på sitt. Vi er sterkt uenige i denne beslutningen, og vi er bekymret for våre medlemmer, sier han.

Også LO sentralt, LO-forbundene Fagforbundet og Skolenes Landsforbund er kritiske til de nye reglene og mener regjeringen burde drøftet det med partene i arbeidslivet før det ble innført.

Du kan lese hele saken fra Dagsavisen her

Fritidskarantene er svært inngripende

Utdanningsforbundet ønsker at barnehager og skoler skal være mest mulig åpne og mener det er bra at lærere prioriteres for tredje dose. Men samtidig ønsker man å undersøke lovligheten av de nye karantenereglene.

– Vi må få en klarhet i hva som er rett og hva som er feil. Alle arbeidstakere i Norge, også lærere og barnehageansatte, har krav på et trygt arbeidsmiljø. Vi vil nå sjekke hvilke rettigheter arbeidstakere har knyttet til sikkerhet og trygghet i jobb, særlig med tanke på smitte, sier Skyvulstad videre til avisen.

Det er spesielt fritidskarantene som oppleves inngripende og ulogisk.

– Jeg skal ikke bruke ordet «kynisk», men det er nesten slik at våre medlemmer kjenner seg brukt når de ikke kan utnytte fritiden sin. De kan altså jobbe med barn og elever, men de kan ikke møte venner eller annen familie. Mange lærere har jo også sin egen familie. Vi lurer på hvordan regjeringen har tenkt at de skal få hverdagslivet til å gå i hop? Hvordan skal de løse sine egne omsorgsoppgaver? spør Skyvulstad i avisen.

– Har du barn i barnehage, kan du ikke hente dem. Også for lærere som ikke har familie, og kanskje særlig unge lærere, blir dette tøft. Dette virker veldig drastisk, og både lærere og barnehageansatte kjenner på at de er urimelig behandlet. Vi får veldig mange innspill til oss om hvordan dette kjennes, fra enkeltmedlemmer og tillitsvalgte som er bekymret, avslutter nestlederen overfor avisen.

Her finner du svar på en del spørsmål om korona som er aktuelle for lærere i barnehage og skole