Strammer inn barnehage- og skoleplass til kritiske samfunnsfunksjoner

Utdanningsforbundet har lenge bedt regjeringen stramme inn reglene for hvem som kan få barnehage- eller skoleplass når disse stenges eller begrenses på grunn av smittevern. – Vi er glade for å ha fått delvis gjennomslag nå, sier Utdanningsforbundets Hege Valås.

I forrige uke endret Utdanningsdirektoratet (UDIR) den midlertidige forskriften om covid-tilpasninger i reglene for barnehager, grunnskoler og videregående opplæring. Heretter har barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon bare rett til tilbud i skolen eller barnehagen dersom det er nødvendig for at forelderen skal ivareta den kritiske samfunnsfunksjonen. Dette gjelder barnehager eller skoler som er stengt eller har begrenset tilbud for andre enn disse barna og sårbare barn.

Dette betyr at regjeringen til en viss grad har lyttet til et av våre viktigste innspill, om at det er behov for å stramme inn denne reglen Nestleder i Utdanningsforbundet, Hege Valås

Mange omfattet

Det har vært en særlig utfordring for barnehagene at barn, der en av foreldrene har samfunnskritisk funksjon, skal ha rett på utvidet tilbud ved begrensninger i åpningstid. Det har gjort smittevernet på rødt nivå svært krevende, fordi dette mange steder gjelder langt over halvparten av barna.

– Vi har foreslått at det bør være et krav at begge foreldre har kritisk samfunnsfunksjon for at barn skal ha rett til tilbud ved stengning eller delvis stengning.

Selv om innskjerpingen ikke helt oppfyller Utdanningsforbundet krav, er Valås fornøyd med å ha dratt regjeringen i riktig retning.

– At omfanget av tilbudet for det enkelte barnet må vurderes ut fra forelderens behov for barnepass for å kunne ivareta den kritiske samfunnsfunksjonen er en forbedring og betyr at regjeringen har lyttet til vårt innspill, sier hun.

Hun utdyper hva det er hun fortsatt mener gjenstår for regjeringen å gjøre:

– Vurderingene og innhenting av dokumentasjon vil bety merarbeid for styrere i en allerede presset situasjon, derfor hadde vi primært ønsket at regelverket stilte krav om at begge foreldre må ha samfunnskritisk stilling for å ha rett til utvidet tilbud ved begrensninger i åpningstid.

Vil følge med

Utdanningsforbundet vil fortsette med innhenting av informasjon fra barnehagene om regelendringen gir de ansatte i barnehagene en bedre og tryggere hverdag.

– Vi vil følge med på erfaringene barnehagene gjør seg framover, men tror innstrammingen samt veiledningen og presiseringene som UDIR gir på sin nettside om hvordan regelen skal forstås, vil være en god hjelp for barnehagene, avslutter Valås.

Mer om koronaspørsmål her

Sitert