Pause i arbeidstidsforhandlingene

KS og lærerorganisasjonene tar pause i forhandlingene om arbeidstidsavtalen for skoleverket.

Etter planen skulle forhandlingene avsluttes 13. desember, og i hele går satt partene samlet for å finne en løsning før tidsfristens utløp.

– Men i lys av smittesituasjonen og de varslede innstrammingene fra regjeringen, ble vi i går enige om å ta en pause. Vi tar opp prosessen igjen når regjeringens innskjerpede tiltak opphører, heter det i en uttalelse fra partene i forhandlingene.

Den gamle arbeidstidsavtalen – den såkalte SFS 2213 – er sagt opp både av Utdanningsforbundet og KS, men fram til en ny avtale er framforhandlet vil den gjelde på ettervirkning.

– Vi opplever forhandlingene som konstruktive, med progresjon og bevegelse fra alle parter og ser frem til å ta opp igjen tråden på nyåret, påpekes det i uttalelsen.

Forhandlingene om en ny arbeidstidavtale for skoleverket startet 23. november. Utdanningsforbundets viktigste krav er en reduksjon i kontaktlærernes årsrammer for undervisning. I tillegg til Utdanningsforbundet sitter blant annet Skolelederforbundet, Skolenes Landsforbund og Norsk Lektorlag ved forhandlingsbordet med KS.

– Det har vært framdrift i forhandlingene og vi ser fram til å fortsette arbeidet etter nyttår, fastslår Utdanningsforbundets leder Steffen Handal.

På grunn av smittesituasjonen blir også forhandlingene om en ny arbeidstidsavtale for lærerne og styrerne i barnehagen utsatt til over nyttår. Disse forhandlingene skulle etter planen ha kommet i gang fra 16. desember.