Ingen vaksineprioritering av lærere i barnehage og skole

Ingen nye yrkesgrupper prioriteres i vaksinekøen nå. Det opplyste statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse i dag. – Svært skuffende, sier Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

– Dette er veldig skuffende. Å prioritere lærere i barnehage og skole i vaksinekøen ville ha kommet barn og unge til gode. Det er viktig for alle, påpeker leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

– Nå vil tilbudet til barn og elever fortsatt rammes av lærere som må i karantene, og våre medlemmer vil fortsatt være ekstra utsatt for smitte. Dette er veldig skuffende.

Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet

Prioriterer ut fra alder og geografi

Regjeringen justerte i dag på hvem som skal få vaksine først ut fra alder og geografi. Men vil ikke prioritere ut fra samfunnsfunksjon. Det vil si at det fortsatt bare er helsepersonell som prioriteres ut fra yrke.

– Vi kan selvsagt ikke gjøre annet enn å forholde oss til vurderingene fra Folkehelseinstituttet og regjeringen. Vi har spilt inn våre synspunkter en rekke ganger, men dessverre ikke fått gjennomslag. Vi må bare håpe at den generelle vaksineriningen skjer raskt, sier Handal.

Smitteverndirektør i Folkehelseinstituttet (FHI), Geir Bukholm, sier dette om hvorfor man ikke prioriterer andre yrkesgrupper nå:

– Med den hastigheten og det omfanget som vaksinasjonen vil ha de nærmeste månedene, anbefaler vi ikke å gjøre ytterligere fordeling mellom innbyggere med ulike samfunnsfunksjoner.

Handal mener myndighetene likevel kunne gjort mer ut fra den skjevfordelingen det legges opp til:

– Men jeg må likevel få påpeke: Regjeringen har åpnet for en skjevfordeling av vaksiner basert på geografi og smittetrykk. Jeg vil be om at lærere blir prioritert i vaksinekøen i disse områdene.

Se alt vi har om Korona her

Sitert

Avbildet: Steffen Handal