For få barnehagelærere tar videreutdanning

Tall fra Utdanningsdirektoratet viser en liten nedgang i godkjente søknader for barnehagelærere som ønsker videreutdanning. – Store svakheter ved ordningen, mener Utdanningsforbundet.

Det legges ikke tilstrekkelig til rette for at barnehagelærere kan ta videreutdanning, sier nestleder Hege Valås i Utdanningsforbundet:

– Vi ønsker samme ordning i barnehagen som det er i skolen når det gjelder støtte til videreutdanning for barnehagelærere.

I barnehagen er det ingen vikarordning, men eier kan få inntil 70 000 kroner i tilretteleggingsmidler. Dette kan blant annet benyttes til frikjøp.

Lærere i skole kan velge vikarordning med 37,5% til å studere eller stipendordning hvor stipendet på 110 000 kroner i sin helhet kan brukes på frikjøp til studiedager. Utgifter til reise og opphold på samlinger, bøker, semesteravgift og annet betales av arbeidsgiver.

– Å ta videreutdanning for en barnehagelærer blir i stor grad en utgift for den enkelte selv.Hege Valås, nestleder i Utdanningsforbundet.

Valås mener det er vanskelig å se gode grunner til at det skal være så store forskjeller i tilrettelegging for og tilbud om videreutdanning for de ulike lærergruppene.

– For å løfte kvalitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen er det viktig at det legges godt til rette for profesjonsfaglig videreutvikling gjennom hele yrkeskarrieren, sier hun.

For få plasser på flere studier

Mangel på antall plasser til flere av studiene er en annen utfordring.

– Det er for få barnehagelærere som får tilbud om videreutdanning i det hele tatt. Men det er spesielt for få plasser for studiene veiledning, språkutvikling og spesialpedagogikk. Der er antall søkere langt høyere enn antall plasser, sier nestleder Valås.

I tillegg avgjøres opptaket ved loddtrekning, noe som kan slå svært uheldig ut for noen kommuner.

Utdanningsforbundet har for eksempel fått tilbakemelding fra en relativt stor kommune om at den hadde elleve barnehagelærere som søkte videreutdanning i fjor, men bare én fikk tilbud. De ti som ikke fikk hadde alle søkt om videreutdanning på en studie med stor oversøkning og nådde ikke opp i lotteriet.

– Det er et paradoks at det er så sterk politisk oppmerksomhet om tidlig innsats når halvparten av barnehagelærerne som ønsker å øke sin kompetanse innenfor dette feltet avvises, sier Valås.

Det er et uttalt mål at barnehagelærere som veileder studenter og nyutdannede skal være kvalifiserte. Alt for mange veiledere mangler i dag formell kompetanse. Det er derfor problematisk at mange av barnehagelærerne som ønsker å øke sin kompetanse innen veiledning avvises.

Utdanningsforbundet har også fått tilbakemeldinger på at ordningen med videreutdanning for barnehagelærere er for dårlig kjent i kommunene. Antall barnehagelærere som får tilbud om videreutdanning neste år utgjør bare 2,9 prosent av landets barnehagelærere. Det tallet er altfor lavt.

• Totalt var det i år 1 824 registrerte søkere, mens 1 667 av søknadene ble godkjent av barnehageeier. Av disse igjen fikk 1 001 søkere tilbud om videreutdanning for studieåret 2021/2022. I fjor fikk 1 059 tilbud om videreutdanning.
  • Utdanningsdirektoratet har kun behandlet søknader som var godkjent av barnehageeier. Til tilbud med oversøking har det blitt brukt loddtrekning, med utgangspunkt i barnehageeieres prioriteringer av søknader.
  • Avslag på søknaden om studieplass skyldes at søkeren har søkt et tilbud med oversøking, det vil si at studiestedet ikke har studieplasser til alle som har søkt, eller et studietilbud med færre enn fem søkere, og som derfor blir avlyst.

Se mer om ordningen for videreutdanning av barnehagelærere

Sitert

Avbildet: Hege Valås