– Barnehagene må kunne redusere åpningstida både på gult og rødt nivå

– Vi må nå kunne bruke redusert åpningstid både på rødt og gult nivå, spesielt der det er høyt smittetrykk, sier Utdanningsforbundets Steffen Handal.

Smittevernveiledere for barnehage og skole revideres i disse dager og Utdanningsforbundet har gitt sine innspill til direktoratet. I dette innspillet peker vi på et vedvarende problem i barnehagene: At de ansatte har tatt støyten for at barnehagene skal ha full åpningstid samtidig som man forventer fullgode smittevernstiltak. Dette har blant annet medført at sykefraværet er skyhøyt.

Denne situasjonen må myndighetene ta et ansvar for. Signalet kan ikke være at barnehagene skal være åpne lengst mulig. På steder der smittetrykket er høyt, gjør lange åpningstider det helt umulig å sørge for et noenlunde forsvarlig arbeidsmiljø for de ansatte, eller et pedagogisk tilbud til barna, Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet

Grønt nivå med håndsprit

Rødt nivå har vært veldig krevende for mange barnehager, med strenge gruppeinndelinger, mye organisering med fordeling av innetid/utetid og lekeområder. Men det har på rødt nivå samtidig vært en større aksept hos kommuner og private eiere om å redusere åpningstidene, særlig i starten av pandemien. Utdanningsforbundet har erfaring for at dette er det eneste tiltaket som kan bidra til en noenlunde forsvarlig drift. Samtidig opplever vi økt motstand mot å ta dette virkemiddelet i bruk.

– Når personalressursene i barnehagen smøres tynt ut over, blir det umulig å skjerme barnegrupper fra hverandre. Det blir også umulig for de ansatte å la være å gå på tvers av avdelinger og grupper, sier Handal.

Nå rapporterer Utdanningsforbundets medlemmer at fargen på veilederne nærmest er av symbolsk betydning. I barnehagene snakker man om at praktiseringen er «grønt nivå med håndsprit», uansett om smittenivået tilsier gult eller rødt.

Smittesituasjonen i særlig i utsatte områder

– Barnehagene har endret organisering mange ganger under pandemien, og de har hele tiden hatt de korteste fristene for omstilling, fortsetter Handal.

Uforutsigbarheten handler om skifte av veiledere, skifte av regler for kohorter, utydelighet og urealistiske krav i veilederne. Alle disse forholdene har Utdanningsforbundet påpekt i møter og innspill til myndighetene.

De nye virusmutasjonene sprer seg raskere, og særlig er det kritisk i noen deler av landet. For eksempel i Oslo har de stått i denne situasjonen siden nyttår. Dette var også grunnen til at Utdanningsforbundet i januar ba helsemyndighetene om å vurdere lærernes og barnehagelærernes plass i vaksinekøen en gang til.

– Skal barnehagene fortsatt kunne klare å være åpne, forutsetter det at våre medlemmer ikke blir utsatt for, eller bidrar til smitte i økende grad, sier Handal.

Færre barn må få unntak

Nasjonale myndigheter krever at dersom barnehagen av smittevernhensyn må redusere åpningstiden, så skal barnehageeier likevel sørge for at barn som har foresatte i kritiske samfunnsfunksjoner eller virksomhetskritiske oppgaver, får tilbud om lengre åpningstid. Dette tolkes nå så vidt, at det for mange barnehager gjelder majoriteten av barna. Da lar det seg ikke gjøre å redusere åpningstida.

– Vi må ha en gjennomgang av disse reglene. Og når noen barn får et utvidet tilbud, må det skaffes fram ekstra personale. Våre medlemmer er helt tydelige på at det eneste virkemiddelet som kan skape en viss forutsigbarhet i de ansattes hverdag, er at åpningstidene reduseres, sier Handal.

Les alle våre innspill til smittevernveilederne her

Sitert

Avbildet: Steffen Handal