I 2020 ble 11 601 lærerårsverk i offentlige og private grunnskoler utført av ansatte uten lærerutdanning. Det tilsvarer 17,5 prosent av alle utførte årsverk i grunnskolene.
I offentlige og private videregående skoler ble 4 787 årsverk utført av ansatte uten lærerutdanning. Det tilsvarer en andel på 20,4 prosent av alle årsverkene.
I 2020 ble nesten 8,4 millioner undervisningstimer i kommunale og private grunnskoler utført av ansatte uten lærerutdanning. Nesten 7,4 millioner timer av disse ble utført i den offentlige skolen, mot nærmere 6,5 millioner i 2019.
Når SSB ser på antall hoder i skolen, så er tallene enda verre: En av fire lærere, altså hele 25 prosent, som jobber enten i grunnskolen eller den videregående skolen underviser uten fullført lærerutdanning.
– Dette er krise
Det er elevene som blir taperne når kommunene og fylkeskommunene svikter og ikke skaffer dem kvalifiserte lærere, og særlig rammes de barn og unge som stiller svakest i utgangspunktet.
– Realiteten er at altfor mange elever får et annenrangs skoleløp når de møtes av så mange uten lærerutdanning.
– Dette skjer samtidig med at vi i årevis har vært igjennom politisk preik og fått høre at lærerne må bli flinkere og bedre. Det er politikerne som må gjøre jobben med å skaffe lærere med skikkelig lærerkompetanse i norske klasserom, sier Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal til Dagsavisen.
Vanskeligere å skaffe lærere med lærerutdanning
En undersøkelse Respons har gjort på vegne av Utdanningsforbundet, der 300 av landets rektorer i grunnskolen ble intervjuet i august, viser at landets rektorer opplever det samme som SSB-undersøkelsen forteller:
25 prosent av rektorene svarer at det er «svært vanskelig» eller «ganske vanskelig» å skaffe kvalifiserte lærere med lærerutdanning til de ledige stillingene på sin skole. Med andre ord; hver fjerde grunnskole i landet har rekrutteringsutfordringer.
Halvparten av skolene klarer ikke å skaffe lærerutdannede lærere når de utlyser kortvarige vikariater.
– Rektorenes erfaringer bekrefter det SSBs tall viser. Krisen i dette er at elevene ikke får den undervisningen de har krav på. Dette går ut over tusenvis av barn og unge i norsk skole hver eneste dag, sier Steffen Handal videre til Dagsavisen.
Utdanningsforbundets leder er overhodet ikke i tvil om hvor problemet ligger.
– KS bestrider SSB-tallene, og nekter å erkjenne problemet både på kompetansesiden og med lærermangelen. En plan for å løse de store utfordringene er helt fraværende. Det er sterkt bekymringsfullt at KS stikker hodet i sanden på denne måten.
Etterlyser politisk initiativ
Men dette må også tas tak i politisk, understreker Handal.
– KS er politisk styrt. Da må også politikerne på banen. Hovedstyret i KS har det politiske ansvaret for hvordan de opptrer i tariffoppgjøret.
– Jeg forstår ikke at de kan sitte passivt og ikke se at det er en sammenheng mellom lønnsvekst og rekruttering. Å bruke lønn for å løse lærermangelen er omtrent det eneste som ikke har vært prøvd, avslutter en meget tydelig Steffen Handal.
Steffen Handal har sagt mer om rektorundersøkelsen og SSB-tallene i Dagsavisen. Les saken her.