Vedtektene tilgjengelig på nordsamisk

Utdanningsforbundets logo

Utdanningsforbundets vedtekter etter landsmøtet 2019 er nå tilgjengelige på nordsamisk.

Publisert 20.05.2020

Nettsidene med vedtektene har hele tiden vært oppdatert, og i dag ble også PDF-versjonen på nordsamisk lagt ut. Dermed finnes vedtektene på både bokmål, nynorsk og nordsamisk. Det er første gang vedtektene er tilgjengelig på et samisk språk.

- Dette er kjempefint og absolutt på tide, sier Thom Jambak, som er sentralstyremedlem og leder av Samisk utvalg/Sami Ossodat.

- Nordsamisk, det største av de samiske språkene, er i dag også utbredt utenfor det området hvor det opprinnelig ble talt. Det gir en anerkjennelse av medlemmene våre i Utdanningsforbundet som har nordsamisk som sitt førstespråk. Vi håper å se enda flere styringsdokumenter og annen informasjon fra Utdanningsforbundet på samisk i framtida, sier han.

- Dokumenter på eget morsmål er noe våre nordsamiske medlemmer har ventet på lenge. At det finnes politikkdokumenter på alle Norges offisielle språk er viktig for at alle medlemmer kan kjenne tilhørighet til organisasjonen vår, avslutter Jambak.

Det er et ønske i Utdanningsforbundet at mer informasjon skal bli tilgjengelig på samisk.

Her er Utdanningsforbundets vedtekter.

Thom Jambak er leder av samisk utvalg/Sami Ossodat

Thom Jambak er leder av samisk utvalg/Sami Ossodat. (Foto: Marianne Ruud)